Skip to main content
  • E-handel | Innovation | Teknologi

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 04/05/2021

5 nye innovationer fra Amazon

“Amazon” er et af de stĂžrste buzzwords i detailbranchen, og det er ikke uden grund, at den amerikanske e-handelsgigant har gjort sig bemĂŠrket verden over. Amazon er ikke alene en af de hurtigst voksende ominchannel-virksomheder overhovedet, men ogsĂ„ en af de mest innovative, som formĂ„r at imĂždekomme forbrugernes behov – nĂŠrmest fĂžr de findes.

Amazon har en lang historik af kundeorienterede innovationer, og her kommer fem af gigantens seneste:[

1. Amazon Explore – pĂ„ rejse uden at rejse sig

I slutningen af 2020 lancerede Amazon en virtuel oplevelsesplatform, som taler lige ned i en coronatiden, der har sat rejserne pÄ pause. Platformen Amazon Explore lader kunderne gÄ pÄ opdagelse virtuelt i lokale attraktioner, naturoplevelser og madmarkeder fra hele verden, sÄ kunderne kan fÄ en fÞlelse af at vÊre ude og rejse, selvom de sidder derhjemme. Via platformen kan kunderne bl.a. kÞbe live en-til-en-rundvisninger til populÊre turistattraktioner, hvor de bliver guidet rundt af lokale eksperter, der stÄr klar til at svare pÄ spÞrgsmÄl. Derudover kan kunderne fx booke en virtuel vinsmagning i Argentina, tage pÄ sushi-kursus i Japan eller fÄ en virtuel tur gennem London. Hver session varer mellem 30-60 min., og oplevelsen krÊver blot, at brugerne har en Prime-konto og benytter en bÊrbar computer. Platformen tilbyder en lang rÊkke forskelligartede oplevelser pÄ tvÊrs af kontinenter.[

2. Amazon One – hĂ„ndscanningsteknologiens indtog

I september udrullede Amazon en ny hĂ„ndscanningsteknologi ved navn Amazon One, der scanner og registrerer kundernes hĂ„ndflader i convenience-butikkerne Amazon Go. Teknologien gĂžr det bl.a. muligt for kunderne at fĂ„ adgang til butikkerne og betale ved blot at scanne deres hĂ„ndflade. For at benytte teknologien skal kunderne indsĂŠtte deres kreditkort i scanningsmaskinen og holde hĂ„ndfladen hen over enheden, hvorefter de ved at fĂžlge anvisningerne kan oprette deres egen unikke signatur. Siden lanceringen har Amazon ogsĂ„ udrullet teknologien i flere af deres Whole Foods-supermarkeder, og dertil tilbydes den til tredjepartvirksomheder.I december introducerede Amazon en ny tilpasningsservice, der gĂžr det muligt for kunderne at designe den helt perfekte T-shirt. Servicen ved navn ”Made for You” fungerer ved, at kunderne oplyser deres hĂžjde, vĂŠgt og kropsbygning samt uploader to billeder af dem selv, hvorefter de kan designe en T-shirt efter deres nĂžjagtige mĂ„l. Kunderne kan selv vĂŠlge mellem otte forskellige farver og tilpasse bl.a. ĂŠrmelĂŠngde, halsudskĂŠring og stoftype pĂ„ T-shirten. Dertil kan kunderne som en lille bonus fĂ„ deres navn trykt pĂ„ etiketten, og nĂ„r kunderne er fĂŠrdige med deres design, kan de desuden se T-shirten pĂ„ en virtuel model fĂžr, de fĂŠrdiggĂžr deres kĂžb. Én T-shirt koster 25 amerikanske dollars, og servicen er tilgĂŠngelig bĂ„de pĂ„ nettet og i e-handelsgigantens app.Amazon lancerede i sommers et nyt augmented reality-vĂŠrktĂžj, der gĂžr det muligt for kunderne at placere mĂžbler virtuelt i deres hjem med vĂŠrktĂžjet ”Room Detector”. Det betyder, at kunderne har mulighed for at se, hvordan et mĂžbel vil se ud et givent sted, fĂžr de kĂžber det, og vĂŠrktĂžjet er tilgĂŠngeligt pĂ„ tusindvis af mĂžbler fra bĂ„de Amazon og tredjeparter. Kunderne skal blot klikke pĂ„ knappen ”View in Your Room”, hvorefter de kan placere mĂžblet virtuelt i deres hjem. Dertil anbefaler vĂŠrktĂžjet lignende og komplimenterende produkter, sĂ„ kunderne kan fĂ„ mest muligt ud af den virtuelle shoppeoplevelse. Kunderne kan desuden gemme deres mĂžbelvalg pĂ„ deres Amazon-bruger under funktionen ”Your Rooms” eller gemme et billede af deres hjem, sĂ„ de kan tilgĂ„ vĂŠrktĂžjet uden at vĂŠre hjemme.Amazons succes skyldes ikke alene de mange innovationer, men i hĂžj grad ogsĂ„ virksomhedens evne til at indsamle og bruge data. I efterĂ„ret tog e-handelsgiganten et ekstra skridt for at tilgĂ„ forbrugernes data ved lanceringen af appen ”Amazon Shopper Panel”, der tilbyder amerikanske kunder betaling for data om, hvad de kĂžber udenfor e-handelsgigantens online- og fysiske butikker. Via appen fĂ„r kunderne ti amerikanske dollars, der indsĂŠttes pĂ„ deres Amazon-konto, hvis de uploader deres kvitteringer fra andre butikker. Kunderne bliver bedt uploade ti papirkvitteringer om mĂ„neden for kĂžb foretaget andre steder, og derudover opfordrer e-handelsgiganten kunderne til at deltage i smĂ„ undersĂžgelser om, hvilke brands og produkter de er interesserede i – med mulighed for at optjene ekstra belĂžnninger hver mĂ„ned.[FĂ„ besĂžg af vores Amazon-ekspert Dorte Wimmer og bliv klogere pĂ„ den amerikanske e-handelsgigant og deres indtog i Norden. Til foredraget kan du og din virksomhed blive klogere pĂ„ Amazons tankegang og fĂ„ konkret rĂ„dgivning om, hvilke tiltag I kan implementere allerede i morgen for at stĂ„ stĂŠrkere mod giganten.

Husk medlemmer sparer 20 pct. pÄ alle foredrag!
Er du ikke medlem, men kunne tĂŠnke dig at vĂŠre det? LĂŠs mere her.

For yderligere oplysninger eller spĂžrgsmĂ„l kontakt Dorte Wimmer pĂ„ dw@retailinstitute.dk eller telefon +45 40 32 98 10.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”LĂŠs mere om foredraget” link=”https://retailinstitute.dk/praesentation/amazon-er-paa-vej/”][

Det sker

Det sker

  • MedlemsmĂžde

    6.dec 2023

    Vores nĂŠste Retail Connect medlemsmĂžde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig Ă„rets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    LĂŠs her

    Nu kan du fÄ fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • BĂžger

    Bestil her

    Med viden og overblik stÄr du stÊrkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop