Skip to main content
  • Markedsføring

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 14/04/2009

Optimisme sælger under finanskrisen

targetVi er måneder inde i finanskrisen, og det har været måneder præget af dystre budskaber. På et tidspunkt får forbrugerne nok, de er mæt af dystre historier og udsalgsskilte, der er hængt op i desperation. Derfor gælder det om at henvende sig til forbrugerne på en måde, så man indgyder dem optimisme, tro på fremtiden og vise dem, at det liv de lever på reducerede budgetter, ikke er en lightudgave af den tilværelse højkonjunkturen muliggjorde. Krisetiden har  sine egne værdier, der skal dyrkes.

En af de kæder der har formået at sende et positivt budskab under krisen – uden at negligere den vel at mærke – er den amerikanske discount-nonfood kæde Target.

I reklamefilmen Brand New Day bliver produkter fra Targets butikker solgt som alternativer til forbrugsvaner, man havde før krisen. Cykler præsenteres som de nye biler, en fitnessbold sælges som det nye fitnesscenter, et kærestepar, der ser en dvd-film fra sofaen, udlægges som den nye biograftur, og en far, der klipper sin søn med en trimmer, præsenteres som den nye frisør.

Targets kampagne Brand New Day tog amerikanere med storm, da den forstod, at forbrugerne også i krisetider vil le, vil drømme og vil håbe. Target forstod, at krisetiden ikke kun betyder et farvel til vaner og muligheder, men også et goddag til nye muligheder, nye samværsformer og nye værdier. Det er kløgtig kommunikation i en krisetid.

Læs i øvrigt mere om positive reaktioner på krisen i næste nummer af Retail Institute Scandinavias magasin Retail+, der udkommer 21. maj.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop