Emballageforbruget på miljødagsordnen i Storbritannien
Forbrugerne og offentlige institutioner kræver, at detailhandlen reducerer sin miljøbelastning.
Senest er emballager kommet i skudlinjen takket være en ny rapport fra den statslige britiske tænketank LGA. Rapporten kommer med bud på, hvordan man kan reducere mængden af husholdningsaffald. Hvert år genereres der 25 mio. ton husholdningsaffald i Storbritannien.
Rapporten forslår blandt andet, at der skal lægges miljøafgifter på overemballering, og at det er supermarkederne, der skal betale afgiften. Det skulle ifølge rapporten skabe et incitament til at begrænse brugen af emballage.
Der er to primære gevinster ved forslaget. For det første betyder mindre emballage lavere skatter, da det offentlige skal håndtere mindre affald. Pengene kan enten betales tilbage til forbrugerne eller bruges til offentlige investeringer. For det andet vil forslaget resultere i mindre miljøbelastning.
Industrien er ikke overraskende skeptisk over for forslaget, den mener nemlig ikke, at det vil komme forbrugerne eller miljøet til gode. Miljøchef i British Retail Consortium, Bob Gordon siger:
– Det er nonsens at antyde, at detaillister pakker sine varer ind i unødigt meget emballage. Gjorde de det, ville være at påføre sig selv en unødvendig udgift. Emballering reducerer faktisk mængden af affald ved at udsætte forældelsesprocessen for produkterne.
Emballage er ikke nødvendigvis et spørgsmål om meget eller lidt, det er lige så meget et spørgsmål om at vælge de rigtige materialer. Her må detailhandelskæderne i samarbejde med marketing og producenterne sikre sig, at man vælger de optimale løsninger.
Hos de enkelte kæder i Storbritannien er der forskel på, hvor miljørigtig emballagen til de samme produkter er. For eksempel er emballagen til en pakke cornflakes købt hos Sainsbury’s lavet af 85 procent genbrugsmateriale, 75 procent hos Tesco og 50 procent hos Marks and Spencer.
Et testkøb, LGA foretog af 29 udvalgte varer hos de store britiske dagligvarekæder, viste, at genbrugsprocenten varierede mellem 57,8 procent hos Lidl til 66,8 procent hos Sainsbury’s.
Et andet vigtigt aspekt er at hjælpe forbrugerne til at blive bedre til at håndtere affald. Det lyder ikke videre sjovt, men det kan det faktisk være. Marks & Spencer gør det på sin miljøhjemmeside, Plan A, hvor man kan spille edutainment-spillet Love Food Hate Waste, hvor man kan blive klogere på miljøbelastninger og genbrug på en sjov og underholdende måde.