Reklamer i computerspil er fem gange mere effektive end tv-reklamer
De gode gamle dage, hvor det var nemt at finde ud af, hvilke medier man skulle annoncere i, er ovre. Førhen stod valget mellem billboards, tv og magasiner, men siden computerens udbredelse og internettets opkomst er der kommet flere nye kanaler til.
Nu kan man også annoncere i computerspil og via bannerannoncer. Man kan sætte en lille lydfil ind foran en sang, brugerne kan downloade gratis, man kan sponsorere tøj i musikvideoer, hvor tøjet aktivt linker til din butik, lave små Facebook-applikationer osv.
Som sagt er det ikke blevet nemmere at vælge kanal. Både fordi flere er kommet til, og fordi de nye markedsføringskanaler ændrer forbrugernes opfattelse af, hvad reklamer er, og hvor og hvordan man godtager dem.
Men der er godt nyt – det er nemlig (måske) blevet en smule lettere at vælge, hvor man vil annoncere. En endnu ikke offentliggjort undersøgelse fra konsulentfirmaet NeoEdgeNetwork peger på, at reklamer i computerspil er markant mere effektive end tv-reklamer.
NeoEdgeNetwork samlede 2.000 testpersoner, der både blev eksponeret for tv-reklamer og reklamer i computerspil, og testpersonerne så tilsammen over en million reklamer, under forsøget.
Langtfra alle resultater er offentliggjort endnu, men et par bemærkelsesværdige fund er kommet frem.
Reklamer i computerspil resulterer i en fem gange større brand awareness end reklamer på tv. Det må der formodes at være to primære årsager til.
For det første har mennesket – og særligt de unge – udviklet temmelig raffinerede mediefiltre. Antallet af budskaber, man eksponeres for dagligt, er massivt, så hvis hjernen ikke skal koge over, må man udvikle filtre, hvor man, selvom man ser eller hører et budskab, faktisk ikke registrerer det.
For det andet er en computerspiller aktiv og engageret, og undersøgelser viser, at mængden af endorfiner stiger, mens man spiller. Eksponeres man for et brand i en sådan situation, er man mere modtagelig.
Samtidig har en computerspiller sænket medieparaderne en smule, da man engagerer sig i det produkt, hvor reklamen dukker op, og reklamen vil typisk være en integreret del af miljøet, computerspilleren færdes i.
På tv er reklamer ikke integrerede. De er snarere afbrydelser af programmet, der ødelægger det univers, man befinder sig i. Hvem gider for eksempel at blive eksponeret for et budskab om billige bleer i pausen i Champions League-finalen i fodbold. Nej, vel? Der vil man have endnu mere fodbold.
Inden længe vil den teknologiske udvikling betyde, at reklamer i computerspil bliver endnu mere attraktive. Indtil nu har ingame-reklamer lidt under manglende aktualitet. Fra en reklame placeres i et spil på markedet til det udkommer, går det lang tid. Derfor er det svært at reklamere på anden måde, end at ens logo hænger på en husvæg i spillet.
Men en af de væsentligste udviklinger på nettet vil ændre på det forhold, og den udvikling er cloud computing. Cloud computing vil sige, at man i stedet for at købe sine dvd-film, computerspil og Officepakke i stedet køber en licens eller lejer sig adgang til produktet der så tilgås via nettet.
Det har den fordel, at producenterne af spillet hele tiden kan justere i indholdet og dermed leje reklamepladser ud til tidsbegrænsede kampagner i stedet for at sælge dem som en del af det færdige spil.
Dermed kan Bilka f.eks købe annonceplads i den danske version af et onlinespil og i en uge reklamere for en billig printer og i den næste uge reklamere for billige sodavand. Den tredje uge er det måske Fona, der har overtaget reklamepladsen.
Et andet godt argument for at annoncere i computerspil er, at de ikke længere er underholdning for børn. I USA er gennemsnitsalderen ifølge en analyse fra IGN Entertainment på en ny computerspiller 32 år – altså voksne. Og hvad endnu bedre er: den gennemsnitlige computerspiller har en markant højere indtægt end folk, der ikke spiller computer. Computerspilleres gennemsnitsindkomst er 79.000 dollar om året, mens gennemsnitsindkomsten for folk, der ikke spille computer, er 54.000 dollar. Altså er de et attraktivt segment at markedsføre sig over for.
Computerspil er altså et fremtidigt reklamemedie, der ikke er til at komme uden om, og det bekræftes af undersøgelser, der viser, at investeringerne i ingame adds vil stige fra 732 mio. dollar i 2007 til 1,8 mia. dollar i 2010.
Om finanskrisen lægger en dæmper på investeringslysten, vil tiden vise, men sikkert er det, at computerspil i fremtiden vil være en meget vigtig kanal til at nå forbrugerne.
Om cloud computing
Cloud Computing from DigiRedo on Vimeo.