Skip to main content
  • Dagligvarer

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 07/04/2009

Efterlad emballagen hos Tesco

Clapham 5122

Nu kan du flå unødig plastic- og pap-emballage af varerne og efterlade det i butikken hos Tesco i Storbritannien.
Meningen er ikke blot at hjælpe forbrugerne af med emballagen, som vi kender det fra Tyskland. Tesco analyserer den efterladte emballage og bruger resultaterne til at fastslå, hvilke produkter i sortimentet som er overemballerede.

Den viden kan Tesco gå tilbage til producenterne med henblik på at reducere overflødig emballage.

Tesco er i forvejen den bedste klassen, når det gælder om at reducere emballage i supermarkeder. I en undersøgelse, War on Waste, fra den kommunale organisation Local Government Association viser det sig, at der er mindst emballage i en typisk indkøbskurv fra Tesco i forhold til syv andre kæder.

Det diskuteres i øjeblikket flittig i Storbritannien, hvem der skal hænge på regningen til genbrug af den emballage, der sælges i butikkerne. Pilen peger på butikkerne selv, og det kan betyde betydelige udgifter til især supermarkederne.

 

Emballage har to formål: den skal beskytte varen, og den skal sælge varen. Spørgsmålet er, om miljøvenlige tiltag i form af mindre emballage eller mere miljøvenlig emballage hjælper med at sælge varen, eller om den ligefrem skræmmer kunderne væk.

En forbrugerundersøgelse fra Perception Research Services tyder på, at forbrugerne i første omgang tiltrækkes af en indbydende emballage, i anden omgang af emballagens funktionalitet og først derefter overvejer, om emballagen er miljøvenlig.

Det største problem i den forbindelse er, at forbrugerne ikke kender ret meget til miljøvenlig emballage.
I undersøgelsen er det nemlig kun 11 procent af de adspurgte, der har hørt om bæredygtig emballage og kan forklare, hvad det betyder.
Næsten halvdelen af forbrugerne tror, at “bæredygtig emballage” betyder, at emballagen er slidstærk.

Det er nu engang svært at se attraktionen ved miljøvenlig emballage, så længe man ikke er klar over fordelene ved det. Der venter med andre ord et oplysningsarbejde fra kæders og producenters side, hvis forbrugerne skal med på vognen.

 

Et par eksempler på materialereducerende emballager: Skoproducenten Newton Running er klar med en tætsiddende skoækse. Kellogg’s forsøger sig med en ny æske til cornflakes, der er otte procent mindre.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop