Amazon: E-bøger står for 35 procent af bogsalget
Kritikere af e-bøger mener, at e-bøger får svært ved at slå igennem, da kunderne vil savne det fysiske produkt. Bøger pynter, og så er der masser af status i at have dem stående i reolen.
At der er status i at fremstå litterær, bekræftes af amerikanske og engelske undersøgelser, der viser, at 65 procent af de adspurgte i undersøgelserne lyver om, hvor meget de læser. Og herhjemme er bogsalget steget støt siden 1998, mens vi bruger 20 procent mindre tid på at læse.
De tal er dog ingen dødsdom over e-bogslæseren. På det amerikanske marked har Amazons Kindle haft stor succes. For eksempel blev første generation hurtigt udsolgt, og salget af anden generation overstiger Amazons forventninger.
I sidste uge præsenterede Amazon en ny og større Kindle, der skal tage konkurrencen op med trykte aviser. Ved samme anledning præsenterede Amazon også tal for salget af e-bøger – tal, der unægteligt må få kritikerne til at løfte øjenbrynene.
I de tilfælde, hvor der både er et fysisk og et e-bogseksemplar tilgængelig af samme bog, er 35 procent af de solgte eksemplarer e-bogsversionen. Det er et overraskende stort tal, der indikerer, at e-bogen går en lys fremtid i møde.
Herhjemme har e-bogslæsere og e-bøger ikke fået stor succes endnu, men udvalget af e-bøger og e-bogslæsere er bestemt også til at overskue. Man skal faktisk til udlandet for at købe en decideret e-bogslæser som Sonys Reader eller Amazons Kindle.
Der er dog ingen tvivl om, at e-bøgerne bliver en succes. E-bøger fylder ikke noget, så man kan have adskillige bøger i tasken på samme tid. Man sætte elektroniske kommentarer og æselører i dem, og man kan søge på på ord i teksten, hvilket gør det let at finde de passager, man er på jagt efter.
Og har man bøger, der ofte bliver opdaterede, behøver man ikke købe den nye version, den bliver opdateret af sig selv i e-bogslæseren.
Både Gyldendal og Lindhardt og Ringhof har i den forgangne uge offentliggjort satsninger på e-bøger. Begge forlag regner med at sende mindst 400 bøger på markedet i indeværende år – dog uden at tjene på dem i første omgang.
Om e-bogslæseren bliver en succes, er derimod mere usikkert. Udviklingen går imod at samle flere og flere funktioner i samme produkt. Hvem vil købe en iPod, når man kan købe en iPhone og få mp3-afspiller, telefon, kamera og alle mulige andre fordele samlet i samme produkt? Derfor er spørgsmålet, om den fremtidige e-bogs-læser ikke snarere er en smartphone end en særskilt læser.
Man kan i hvert fald godt regne med, at både Apple, Google, Blackberry og andre producenter af smartphones er opmærksomme på væksten i salget af e-bøger og derfor arbejder på at gøre det bekvemt at læse dem på kommende modeller af smartphones.
Konklusionen er derfor: E-bogen er en sikker vinder, hvilken e-bogslæser, der hiver sejren hjem, er mere usikkert.