-
Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Miljø og etik | Trend
Food Inc: Ny dokumentarfilm ligger pres på supermarkeder og fødvareproducenter
Producerer eller sælger man fødevarer, kan man godt begynde at finde de gode argumenter frem. Årsagen er dokumentarfilmen Food Inc.
I filmen undersøger Robert Kenner, hvordan vores fødevarer produceres, hvad de indeholder og ikke mindst hvor meget (eller hvor lidt) industrien gør for at gøre dem sundere. Filmen har lige haft premiere i USA. Den har fået meget gode anmeldelser, og har allerede kastet en god del debat af sig.
Filmens tema er vand på mange forbrugeres mølle. Filmen argumenterer for økologisk landbrug, og afdækker, hvor mange tilsætningsstoffer der er i den mad, mange spiser.
Nu kan man ryste på hovedet og sige, at det bare er en film. Men det var f.eks. dokumentarfilmen Supersize Me, der gav den svenske burgerkæde Max ideen til at justere konceptet, så der kom fokus på sundhed og etik.
Max sælger gulerødder, kildevand, burgere i grovboller osv., tiltag, der ikke gik lang tid, før man så hos nogle af Max større konkurrenter.
Så i stedet for at ryste på hovedet af filmen, kan de være smart at benytte den debat, den kommer til at skabe, til at justere udbuddet i butikken. Så får du vist, at du tager ansvar for dine kunder. Tackler man situationen rigtigt, kan en skidt historie meget vel ende med at blive til en god forretning.