Ny teknologi på mobiltelefonen ændrer forbrugernes adfærd i butikken markant
Augmented reality vil radikalt forandre måden forbrugerne agerer på. På Retail Blog har vi allerede set eksempler på, hvordan augmented reality revolutionerer måden produkter præsenteres på. Men den helt store forandring foregår ikke hjemme i folks stuer, den finder sted ude i virkeligheden. I supermarkedet, på restauranten, på strøget, foran berømte bygninger osv.
Augemented reality er et usynligt datalag, der ligger oven på virkeligheden. Datalaget bliver synligt, hvis man holder sin mobiltelefon op for an et objekt, der er knyttet information til.
Brugerne kan selv uploade informationer til virkelige objekter. Det betyder, at forbruger i fremtiden når de handler ind, kan holde telefonen op for an en pakke ris, og øjeblikkeligt få informationer om risen. Informationerne er givet af producenten, forhandleren og brugerne.
Teknologien vil på den måde for alvor ændre forbrugerens præferencer. Fra nettet ved vi, at forbrugerne har meget stor tillid til medforbrugernes anbefalinger af produkter – meget større tillid til dem end til ekspertanmeldelser og producentbeskrivelser – og forbrugeranmeldelser finder med augmented reality vej til butikkerne, og bliver en aktiv del af købsprocessen.
Det rejser flere spørgsmål. Hvordan påvirker augmented reality og den lette adgang til brugeranmeldelser instore marketing? Forbrugerne kan let knytte en anden fortælling til det produkt, en producent reklamerer for.
Hvilke informationer forventer forbrugerne, der knyttes til produkter i fremtiden? Forbrugerne vil fremover have mange flere informationer og historier, og dermed er skal der ikke blot produceres varer, men også fortællinger.
Verdens første augmented reality browser til mobiltelefoner er netop kommet på markedet, og den bærer navnet Layer. Som det kan ses i videoen nedenfor, dukker der real time informationer op på telefonen, når man peger på et objekt.
Peger man f.eks. på et hotel, kan man se om der er ledige værelser og se kontaktinformationerne på skærmen. I videoen er det bygninger teknologien testets på, men det kunne lige så godt være en produkterne på hylden i supermarkedet.
Layer er pt. kun tilgængelig i Holland, men den er et glimrende vindue til, hvordan forbrugerne i høj grad vil orientere sig i fremtiden.