Skip to main content
  • Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 22/06/2009

Mobiltelefonen som kreditkort: hurtigt, nemt og virkelighed – i Japan

mcdonalds-japan
På i hvert fald et område er livet i Japan lettere for forbrugerne, end det er i Vesten: betaling. I Japan har man i en del år kunnet betale for forskellige produkter og services ved hjælp af et forudbetalt kort eller sin mobiltelefon, der har indbygget en rfid-chip, som betalingsautomaterne aflæser.

Det smarte er, at betalingen gennemføres meget hurtigere end den gør med et Dankort, hvor man skal taste koden ind og vente på at systemet verificerer transaktionen. Med mobilbetaling reduceres transaktionstiden betragteligt.
Med mobilen kan man blandt andet købe billetter til metro og tog, trække drikkevarer i kiosker, betale for bagagebokse, betale i diverse conveniencebutikker og tjekke ind på automatiserede hoteller.

Visa er også ved at udrulle et lignende system i Vesten, hvor vi dog halter noget efter udvikling i Japan. I Visas system, Visa Contactless, kan man betale uden at skulle indtaste en kode, men dog kun ved mindre køb. Dermed øger man sikkerheden for forbrugerne, hvis man skulle være så uheldig at miste sit kort. Mange af de køb forbrugerne foretager er alligevel små rutinekøb som en busbillet, en flaske vand i kiosken, en pizza osv. Set i det lys giver Visas system god mening.

Offentligtransport m.m.

Bagageboks

Offentligt toilet

Visa

Vil man vide mere om mobil betaling, og japanernes avancerede brug af mobiltelefoner i det hele taget, kan man høre denne udgave af Harddisken på P1, der satte fokus på emnet.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop