Nekrolog: De store pladebutikkers død (og dem som følger)
15. juni 2009 blev en vigtig dag i en bestemt type butikkers historie: nemlig pladebutikkerne. Det var den dag, Virgin lukkede sin sidste Megastore på det amerikanske kontinent. Megastorekonceptet blev ædt op, mens pladebranchen var for sen til at identificere nye forbrugervaner for musik og ikke tidsnok forstod konsekvenserne af digitaliseringen.
Pladebutikkernes hurtige fald fra samlingspunkt for musikelskere til overflødige, rummer vigtige lærepenge for folk der sælger af film, computerspil og bøger.
I sine velmagtsdage lå der 23 Virgin Megastores i USA, og den 15. juni måtte den sidste altså dreje nøglen om, nemlig den 5.300 kvadratmeter store Megastore på Union Square i New York.
I perioden op til lukningen var der et gigantisk udsalg i butikken, hvor man kunne spare op til 90 procent på plakater, cd’er, plastikfigurer, t-shirts osv. Men hvad endnu mere sigende var: Alt interiør blev sat til salg.
På den måde satte Virgin en stor tyk streg under, at man ikke havde tro på konceptet længere. At det ikke var placeringen af butikken den var gal med, men selve det forhold at man overhovedet havde en Megastore. Konceptet kunne ikke flyttes eller vækkes til live et andet sted. Det var et endegyldigt farvel til den store pladeforretning.
Udviklingen gik uhyggeligt stærkt. I 2006 var 90 procent af den musik, der blev solgt i USA cd’er, og her i 2009 er 77 procent af den musik der sælges i cd-format. Men selvom det er en stor procentdel, er det altså nok til at lukke Virgins Megastores. Problemet er nemlig, at langt størstedelen af de cd’er der sælges i USA, sælges i kæder som Walmart og Best Buy.
Stadig liv i de mindre butikker
Mens Virgins store bredtfavnende pladebutikformat altså lukkede og slukkede, så er der stadig gang i salget hos de mindre og mere specialiserede pladebutikker. Dem er der mere end 2.000 af i USA.
De små butikker overlever på specialviden og på den oplevelse af at tage del i et fællesskab, de giver kunderne – og så er de gode til at arbejde sammen.
De arrangerer en årlig Record Store Day, hvor der er masser af koordinerede events i landets små pladeforretninger. Og lørdag den 20. juni var der Vinyl Saturday, hvor de små pladeforretninger gik sammen om at slå et slag for det gode gamle format LP’en. Det havde de artisternes opbakning til. Blandt andet udgav store artister som Wilco og Moodest Mouse unikke udgivelser på LP i anledning af Vinyl Saturday.
En tendens, der trækker i to retninger, præger musiksalget i amerikanske forretninger. Enten køber kunderne musik hos de dybt specialiserede og nicheprægede pladeforretninger, ellers køber de musik side om side med andre ikke musikrelaterede produkter, fordi det er bekvemmeligt at samle indkøbene et sted.
At være den bredtfavnende specialist i midten går ikke.
Virgin har forladt lokalerne på Union Square. Ind er flyttet tøjkæden Forever 21, der kan blive liggende indtil den dag tøj kan kopieres og deles digitalt.
Inden da er det forhandlere af film, computerspil og bøger, der bør overveje, hvilke konsekvenser digitaliseringen får for dem. Det er nemlig deres tur næste gang.