Skip to main content
  • E-handel | Forbrugeradfærd | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 30/06/2009

Alice i e-ventyrland: Nyt e-supermarked springer detailleddet over, og sælger direkte fra producent til forbruger

alice1
På nettet kan man købe hjemmeelektronik direkte fra producenterne og dermed hente besparelser hjem. Sværere er det, hvis man vil have et stort udvalg af dagligvarer og samtidig springe detailhandelsleddet over. Som forbruger er man som regel henvist til at handle hos de store som Walmart, Tesco eller herhjemme f.eks. Osuma eller Torvet.

I USA er der kommet et alternativ ved navn Alice. På Alice kan brugerne bestille mere end 6.000 forskellige dagligvarer direkte fra leverandørerne. Det giver ifølge Alice selv forbrugerne den håndgribelige fordel, at varerne er 20 til 30 procent billigere end i normale e-supermarkeder. Og så er der lige leveringen – den er nemlig gratis.

Nye brugere opretter en profil, vælgere sine første varer og favoritvarer, og får dem leveret lige til døren. Mens man pakker varerne ud, er Alice.com stadig på arbejde for dig. Alice holder nemlig aldrig fri. Systemet er konstant på jagt efter rabatkuponer på nettet, der matcher dine favoritprodukter og tidligere indkøb. Finder den en kupon, sendes den til din Alice konto.

Men Alice har ikke fri endnu. Hun har også et konstant øje på dine indkøb, og hun ved (hvis du ellers har oplyst det), hvor mange der bor i din husstand. Det betyder, at Alice har en ide om, hvornår det opvaskemiddel du købte er ved at være brugt op. Derfor sender systemet dig en påmindelse, når det sandsynligvis er ved at være tid til at supplere et produkt op.

Ikke en e-butik, men et marked
På overfladen ligner Alice måske en almindelig e-butik, men den store forskel er som sagt, at der handles direkte mellem producenter og forbrugere. Alice er derfor mere en markedsplads end et supermarked. Producenter sælger sine produkter gennem Alice, og bestemmer selv prisen og udvalget, og på den måde får de mere kontrol, end de gør i et supermarked.

En anden fordel for producenterne er, at de får etableret en mere direkte relation til forbrugerne end de gør i fysiske butikker. Producenterne kan give kunderne personlige rabatkuponer, adgang til vareprøver og invitere dem til at deltage i loyalitetsprogrammer.

Alice bliver først lanceret i sit fulde omfang til efteråret, og selskabet er i gang med at forhandle kontrakter med flere leverandører.

Det bliver spændende at se, om der er nogle herhjemme, der følger ideen op. Budskabet om at handle direkte fra leverandøren har i hvert fald virket i e-handelssammenhæng før…

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop