Tre eksempler (mere) på co-creation
Vi har tidligere blogget om virksomheder, der på forskellige måder har givet kunderne mulighed for at være medproducenter af varerne. Nike ID giver fx brugerne mulighed for at designe deres egne løbesko. Hos Franske Golden Hook kan man selv vælge den bedstemor, der skal strikke ens hue. Og hos ModCloth er det brugerne, der stemmer om, hvilke designs der skal sættes i produktion.
Medproduktion – eller co-creation – falder i smag hos tidens refleksive forbruger, der nøje udvælger sine personlige items ud fra en massiv strøm af modetendenser og produktmuligheder. Som medproducent kan hun lege med de brands, hun godt kan lide, og denne interaktion involverer hende på et dybere niveau, end hvis hun blot køber en standardvare.
Her er tre eksempler mere på, hvordan virksomheder på innovativ vis har skabt muligheder for co-creation:
The Magical Story Machine
For seks pund eller mindre giver The Magical Story Machine brugerne mulighed for at indspille deres egen version af en børnelydbog sammen med en personlig besked. Man vælger en historie ud fra et udvalg af populære børnehistorier og indspiller lydbogen via computerens mikrofon og ved at læse de tekststykker højt, der kommer frem på skærmen. Lydeffekter og musik bliver automatisk lagt ind sammen med fortællerens egen stemme, og resultatet kan downloades som en MP3-fil.
I Am A Stuffed Animal
Ved at sende et foto ind af sig selv (eller en anden, man ønsker at lave sjov med) kan brugere via sitet I Am A Stuffed Animal få lavet et tøjdyr, der er en karikatur af dem selv. Sammen med billedet sender brugerne også informationer som f.eks. interesser og tøjsmag. I løbet af 4-6 kommer leveres tøjdyret, der i øvrigt koster 69 dollar.
Quiltcreator
QuiltCreator.com giver forbrugerne mulighed for at designe deres eget unikke patchwork-sengetæppe ved at vælge mellem og kombinere en lang række af temaer, mønstre og farver. I løbet af 6-8 uger modtager de den håndsyede quilt.