Skip to main content
  • E-handel | Luksus | Strategi

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 04/05/2011

Chanels eksklusive onlinestrategi handler om image og brandkontrol

Karl Lagerfeld tweetede i februar 2009, at han ikke forstod, hvorfor man ville kĂžbe noget sĂ„ lĂŠkkert som luksusvarer pĂ„ noget sĂ„ kedeligt som en skĂŠrm: “there is something unexciting about buying something exciting online. I like the physical contact with the goods”.

Screen shot af Karl Lagerfelds tweet februar 2009.
Screen shot af Karl Lagerfelds tweet februar 2009.

Chanel, som Lagerfeld er designeren bag, har stadig som et af de fÄ luksusbrands en meget eksklusiv onlinestrategi. De sÊlger ikke deres tÞj og accessories nogle steder pÄ nettet, hverken gennem deres egne onlinekanaler eller gennem forhandleres onlinebutikker.

Det handler ikke om salg
Retail Institute mĂždtes for nylig med en af Chanels onlinemedarbejdere for at spĂžrge, hvorfor man ikke vil sĂŠlge online. Forklaringen lĂžd blandt andet pĂ„, at for Chanel handler deres website, Facebook-site og social media-profil om “storytelling” og “brand building”. Det handler ikke om interaktion med kunder og fans eller om salg.

Chanel er i Þvrigt meget pÄpasselige med de sociale medier, da de mener, at det kun er pÄ deres eget website, man virkelig kan kontrollere brandet. Chanel ligger vÊgt pÄ at opretholde en vis magi og mystik omkring deres brand. De vil ikke vÊre let tilgÊngelige for alle og enhver, men vÊrne om brandets drÞmmevÊrdi.

GÄr aldrig pÄ kompromis med brandet
Chanel har dog ogsÄ den fordel, at de hovedsagligt er et familieejet firma uden investorer, som presser pÄ for, at brandet skal udnytte alle lukrative salgskanaler. De vÊlger selv deres salgskanaler og vil aldrig gÄ pÄ kompromis med brandet og dets image i sÞgen efter indtjeningsmuligheder. Medarbejderen fortÊller endda, at Chanel aldrig tÊnker pÄ kortsigtet vÊkst, men altid lÊgger vÊgt pÄ at opbygge brandets vÊrdi, sÄdan at det ogsÄ er stÊrkt om 10, 20 og 50 Är.

E-handel via sĂŠrlig brand-shop
Den kommercielle realitet er dog, at Chanels forhandlere, som fx det engelske stormagasin Selfridges, presser pÄ for at sÊlge Chanels kosmetik og make-up i deres e-butik. Chanel ved selvfÞlgelig godt, at de mÄ fÞlge med detailhandelsudviklingen online og har derfor svaret Selfridges og andre store kunder, at de gerne mÄ sÊlge skÞnhedprodukterne online, men pÄ Chanels betingelser.

Chanel er derfor i gang med at lave en speciel brand-shop, som kan installeres pĂ„ forhandlerens website – lige som de har en sĂŠrlig brandshop i den fysiske Selfridges-butik.  Chanel har meget strenge regler for, hvordan luksusprodukterne mĂ„ vises visuelt i onlinebutikken, men ogsĂ„ for produktsĂžgninger. De vil for eksempel ikke vises pĂ„ skĂŠrmen, hvis en kunde sĂžger efter “lĂŠbestift” pĂ„ Selfridges website, da det vil sidestille brandet med andre mĂŠrker – lige fra LorĂ©al til Armani. De Ăžnsker simpelthen ikke at blive sammenlignet eller sidestillet med noget andet brand. Man kan i stedet sĂžge pĂ„ brandnavnet “Chanel” og finde deres lĂŠbestifter derigennem.

Chanel-medarbejderen udtaler, at scenariet lyder skÞrt, og at man helt sikkert vil miste forretning pÄ det, nÄr Chanel ikke dukker op pÄ skÊrmen ved kunders sÞgning pÄ kosmetikprodukter. Men det betyder mindre, for det handler ikke om business for Chanel, det handler om image og brandkontrol!

chanelbutik-selfridges
Screen shot af Chanels onlinebrandbutik pÄ Selfridges.com.

Mest Äbenhed inden for kosmetik og  makeup
Selvom tĂžj, sko og smykker, som Karl Lagerfeld stĂ„r for, nok ikke vil blive solgt online inden for den nĂŠrmeste fremtid (selv den eksklusive onlinebutik Net-a-Porter, der ihĂŠrdigt prĂžver at fĂ„ brandet i sit sortiment, fĂ„r afslag sĂŠson efter sĂŠson), sĂ„ er der mere Ă„benhed og innovation inden for kosmetik- og makeup-omrĂ„det, som Peter Philips stĂ„r for. PĂ„ den amerikanske del af Chanels website kan man allerede kĂžbe de eftertragtede lĂŠbestifter med dobbelt C’erne pĂ„, og for ganske nylig kunne man endda kĂžbe de nylancerede lĂŠbestifter i en speciel pop up-shop pĂ„ Chanels Facebook-side – dog kun i to dage.

Screen shoot af Chanels”Shop Rouge Coco Shine” pĂ„ Facebook
Screen shoot af Chanels”Shop Rouge Coco Shine” pĂ„ Facebook

Hvor lĂŠnge Karl Lagerfelds tweet-udsagn kommer til at holde, er der endnu ingen, som ved. Men det er helt sikkert, at hvis Chanel skal tilbyde onlinesalg af tĂžj og accessories, bliver det med lige sĂ„ god service, som i deres fysiske butikker. Her bliver personalet (kaldet “konsulenter”) nemlig trĂŠnet hver eneste mĂ„ned pĂ„ Chanel-akademiet pĂ„ hver deres ekspertomrĂ„de, og det skal kunne overfĂžres til onlinebutikken.

MÄske kan vi gÊtte pÄ en onlinemodel, der er en blanding af Fabergés lukkede VIP-omrÄde, hvor kunder fÄr individuel rÄdgivning pÄ skÊrmen, og Burberrys Äbne chat med salgsassistenterne?

Det sker

Det sker

  • MedlemsmĂžde

    6.dec 2023

    Vores nĂŠste Retail Connect medlemsmĂžde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig Ă„rets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    LĂŠs her

    Nu kan du fÄ fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • BĂžger

    Bestil her

    Med viden og overblik stÄr du stÊrkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop