Skip to main content
  • Beklædning | Bolig | Butikker | Forbrugeradfærd | Konference | Mærkevareproducenter | Oplevelser | Strategi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 29/03/2012

SENSORIAL SHOPPING: Kunstnerisk og kommerciel co-creation

Bruuns pop-up Bazaar, Bibi Wearhouse og Designa templet
– resultatet af tre kreative alliancer mellem kunstnerkollektivet Bureau Tours og detaillisterne Bruuns Bazaar, Bibi Chemnitz og Designa Køkken i projektet Sensorial Shopping. Projektets mål var gennem kunstnerisk og kreativ co-creation at udvikle nye innovative, æstetiske rammer for shopping, som indfrier det sanselige oplevelsespotentiale, den fysiske butik rummer, hvilket er absolut afgørende i en tid, hvor den traditionelle salgskanal er udfordret af lav forbrugertillid og voksende e-handel.

I mandags formidlede Videnscenter for Design & Business projektets viden og resultater til den danske detailbranche på konferencen Sensorial Shopping. Temaet var, som titlen indikerer, sanselige oplevelser som strategisk platform for detailhandel i fysiske butikker.

Materialetapas
De tre tværfaglige samarbejder tog udgangspunkt i en materialetapas i oktober sidste år, hvor kunstnerne ud fra detaillisternes ønsker og identitet kreerede tre konstellationer – Bruuns rullende Bazaar til Bruuns Bazaar, Flow Factory til Bibi Chemnitz og Tegne-stuen til Designa Køkken – som brandets nye sanselige udtryk og oplevelsesmøde med kunderne skulle tage udgangspunkt i. 
 
 width=

 width=

 width=

 

Kunst og kreativitet fik på de tre workshops chancen for at stille utraditionelle og udfordrende spørgsmål ind i det kommercielle – og få svar tilbage – for at derved at skabe andre resultater end hidtil set. De kreative processer mundede ud i tre skræddersyede butiksoplevelser, der blev præsenteret i slutningen af 2011.

Mobil containerkiosk
Århusianerne og københavnerne blev vidne til Bruuns pop-up Bazaar på henholdsvis Store Torv og Kronprisensgade. Der var tale om en lille pop-up kiosk – dvs. en midlertidig butik – udformet i en flytbar container. Trods den trange plads rummede den både udstillinger, prøverum og kasse. Interiøret var lavet af billige træmaterialer i kontrast til det eksklusive butiksudtryk, Bruuns Bazaar traditionelt forbindes med. Alle elementer var desuden fleksible. Dermed kunne pop-up butikken hver dag tage sig forskelligt ud, hvilket blev understøttet af forskellige temaer for de udvalgte designs – en dag var alt tøjet sort, den næste stribet og herefter festligt osv. 

 width=

 width=

Bruuns Bazaars ønskede med projektet 1) en rebranding uden for etablerede kanaler, 2) at opsøge og møde forbrugerne et nyt sted og 3) skabe kvalitetsoplevelse i billige materialer. Den lille pop-up container blev imidlertid stærkt udfordret af den kolde danske vinter. Ingen kunder havde fx lyst til at smide tøjet for at prøve. Bruuns Bazaar har derfor valgt at sende containeren i hi indtil sommer, hvor de forventer, at butikken vil poppe op forskellige steder i Nordeuropa.


 

Fleksibelt værksted og salgskanal i ét
I baggården Vestergade 15-17 i Aarhus finder man ad en total neongul indgang modebrandet Bibi Chemnitz’ ”workshop” Bibi Warehouse. Butikken er resultatet af Bureau Tours totalomdannelse af brandets 100 m2 butiks- og værkstedsareal Inuit.
Inspireret af modebranchens globalisering har kunstnerne bygget et interiør, hvor tøjet er placeret midt mellem transportkasser, der holdes sammen af fragtstropper, og hvor en stor rød kran adskiller selve butiksdelen fra stedets værksted. Kunden har dermed adgang til at opleve hele processen bag produktet – fra udvikling til produktion til distribution til salg. Prøverummene er lavet som godsvogne ud fra en symbolsk terminologi om, at de skal skubbe et salg ud af butikken. Desuden er alle butikkens elementer netop mobile med mulighed for kontinuerligt at skabe et nyt butiksudtryk samt flytte hele forretningen ud i gårdmiljøet på varme sommerdage.
Bibi Chemnitz ønskede sig et organisk og dynamisk udtryk med sammenhæng mellem butik, værksted, spiseplads og lagerplads. Man er meget glade for resultatet og mener klart, at det kan mærkes på omsætningen uden, at man dog endnu har direkte tal på, hvordan butiksfornyelsen har påvirket salget.

 width=

 width=

Et sanseorgie af køkkenmoduler
Køkkenfirmaet Designa Køkken var ikke selv repræsenterede  på konferencen, men deres deltagelse i projektet endte ud i Designa Templet.  Det er en funktionel skulptur af inspiration – en collage af forskellige størrelser terninger og Designas køkkenelementer og -moduler placeret i køkkenfirmaets ellers stringente udstillingsunivers. Skulpturens skabe har forskellige døre, håndtag og skuffer og hver især indeholder farvede lys, planter og overraskelser, som udfordrer de traditionelle forestillinger om et køkken og indbyder kunder til at udforske, røre og engagere sig. Collagen er især tænkt som et perfekt sted for Designa at fremvise deres nyeste design og prototyper, såsom døre og håndtag.

 width=

  width=

Se desuden Center for Design og Business’ inspirationkatalog med cases af sensoriske butiksoplevelser: Sensorial Shopping Inspirationskatalog

 

 

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop