Skip to main content
Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 17/09/2014

FeMale Innovations

”MĂŠnd er fra Mars, kvinder er fra Venus”. SĂ„dan lyder et velkendt citat, men stemmer det overens med virkeligheden? Det kan ikke benĂŠgtes, at der selvfĂžlgelig er forskel pĂ„ mĂŠnd og kvinder – men gĂŠlder det ogsĂ„ nĂ„r de shopper? Retail Institute Scandinavia vil med en heldagskonference forsĂžge at gĂžre aktĂžrer klogere pĂ„ hvordan man skal ramme – eller ikke ramme – den mandlige og kvindelige forbruger. Er der virkelig sĂ„ stor forskel som det antages eller er vi mere ens end som sĂ„?

The Cloakroom: Shopping pÄ mandens prÊmis

En af konferencens key notes er Kasper Brandi Petersen, som vil fortÊlle om konceptet og idéen bag The Cloakroom. Kort fortalt gÄr dette ud pÄ at give mÊnd mulighed for effektivt at opdatere deres garderobe uden at forlade hjemmet. Manden bliver tildelt en personlig shopper, hvorefter de i samarbejde finder ud af hvad der vil klÊde ham. Derefter overtager den personlige shopper opgaven og manden modtager 8-10 sÊt tÞj, som han enten kan beholde eller sende tilbage. Her lÊgges vÊgt pÄ, at shopping skal vÊre sjovt frem for en frustrerende opgave, hvilket tiltaler en stor del af det mandlige segment. En kvindelig fokusgruppedeltager verificerer dette i nedenstÄende citat:

“TĂžj, sĂ„ stĂ„r han inde i tĂžjbutikken med armene nede af siden og kigger pĂ„ mig og ekspedienten, mens vi bliver enige om, hvad der klĂŠder ham
” (Kvindelig fokusgruppedeltager, 27 Ă„r)

Forretningskonceptet appellerer til den travle mand, som ikke gider bruge flere timer i et indkÞbscenter. Idéen er udsprunget af Kasper Brandi Petersens holdning, at det ikke er muligt at ramme mÊnd og kvinder samtidigt.

Anthon Bergs lyserĂžde univers

Med mere end 125 Ă„rs erfaring inden for fremstilling af finere chokolade er Anthon Berg blevet et stort og anerkendt brand verden over. PĂ„ trods af dette, er der dog stadig brug for kontinuerlig fornyelse. Anthon Berg har med sit lyserĂžde univers fornyet sig og formĂ„et at lave en attraktiv brand activation, som har sikret brandet en ny, attraktiv position pĂ„ markedet. ”You can never be too generous” har affĂždt prisvindende tiltag, herunder ”Generous Store” og ”Det GenerĂžse Juletog”, som kĂžrte unge gratis hjem til jul. Senest lavede Anthon Berg brand activation i forbindelse med Valentinsdag 2014. Brandet satte lyserĂžde bĂŠnke op i KĂžbenhavns bydele med henblik pĂ„ at bringe folk tĂŠttere pĂ„ hinanden. Mekanikken i bĂŠnkene gjorde, at nĂ„r folk satte sig, gled sĂŠderne tĂŠttere sammen. Ydermere, opfordrede reklamesĂžjler ved de udvalgte bustoppesteder til, at man uploadede en sĂ„kaldt ”couplie” pĂ„ Instagram, som kort beskrevet er et kramme- eller kyssebillede. Ved at uploade et billede pĂ„ #sticktogether fik parrene mulighed for at vinde en rejse til Paris og ydermere, blev billederne vist pĂ„ de digitale reklamesĂžjler ved busstoppestederne.

Dermed har Anthon Berg via brand activation formÄet at rykke sit brand op pÄ et nyt, spÊndende niveau og dermed re-positioneret sig pÄ markedet.

Der er altsĂ„ i dag rigtig mange mĂ„der at styrke sit brand pĂ„, og det er nĂŠrmest kun fantasien der sĂŠtter grĂŠnser. At mĂ„lrette sin marketingstrategi til henholdsvis kvinder eller mĂŠnd, kan i hĂžjere grad give en fĂžlelse af ar det er ”mig de snakker til”, hvorfor forbrugeren, i teorien, vil give brandet mere opmĂŠrksomhed. Det er ikke lĂŠngere de store, dyre marketingkampagner der gĂžr forskellen. I en digital tidsalder, hvor forbrugeren i mange tilfĂŠlde er ligesĂ„ oplyst som butikspersonalet, opnĂ„s konkurrencemĂŠssige fordele ved at tĂŠnke ud af boksen og overraske forbrugeren.

FÄ mere information om Retaildagen her

Det sker

Det sker

  • MedlemsmĂžde

    6.dec 2023

    Vores nĂŠste Retail Connect medlemsmĂžde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig Ă„rets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    LĂŠs her

    Nu kan du fÄ fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • BĂžger

    Bestil her

    Med viden og overblik stÄr du stÊrkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop