Skip to main content
  • Analyse | BeklĂŠdning | Convenience | E-handel | ForbrugeradfĂŠrd | Innovation | Konference | Mode | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 20/01/2015

PERSONLIGE SHOPPINGSERVICER TIL HERRER HITTER

Hvad gÞr manden, der hader at shoppe eller ikke har tid til det? Det svarer en rÊkke personlige shoppingservicer pÄ med koncepter, der forsyner mandlige kunder med kurateret tÞj og plejeprodukter, uden at de overhovedet behÞver bevÊge sig ned i en butik.

Kvinder hygger sig, mĂŠnd vil bare have det overstĂ„et. Det er kort fortalt, sĂ„dan vi i et nyt empirisk forbrugerstudie: “NĂ„r mĂŠnd og kvinder shopper… – forbrug fra et kĂžnsperspektiv” portrĂŠtterer bl.a. den mandlige og kvindelige modeshopper anno 2015. Det giver derfor rigtig god mening, at en rĂŠkke personlige shoppingservicer til herrer lige nu hitter – bĂ„de i USA, Europa og Skandinavien. The Cloakroom (som du kan opleve til RETAILDAGEN 2015) er fx Ă„bnet i Danmark, mens tyske Outfittery er gĂ„et ind i bĂ„de Danmark og Sverige sidste efterĂ„r. LĂŠs her om to amerikanske pionerer inden for personlige shoppingservicer i henholdsvis mode og grooming-kategorien – Trunk Club og Birchbox Man. 

#TRUNK CLUB

Allerede tilbage i 2009 gik det amerikanske koncept Trunk Club fra Chicago i luften. MĂ„let var at lĂžse et simpelt problem – at tĂžjindkĂžb bare ikke fungerer for mange mĂŠnd. De finder det ofte overvĂŠldende og meget tidskrĂŠvende. Trunk Club tilbyder dem derfor at fĂ„ nyt tĂžj, der passer perfekt til deres personlige stil og behov, uden at de nogensinde selv skal ud at shoppe. Stylister hĂ„ndplukker nemlig et udvalg af tĂžj til hver enkelt kunde baseret pĂ„ en social profil genereret gennem spĂžrgsmĂ„l om livsstil, personlighed og modekendskab (eller mangel pĂ„ samme) samt kĂžbshistorik. Det kuraterede tĂžjudvalg leveres direkte til kundens dĂžr i en kuffertkasse (heraf navnet Trunk Club), og han behĂžver kun at beholde det tĂžj, han kan lide, og kan gratis sende resten retur. Kunderne betaler ikke direkte for nogen af Trunk Clubs servicer, men alene for deres tĂžjkĂžb. I gennemsnit sender man tĂžj til en vĂŠrdi af 1.500 dollar ud hver gang og har et gennemsnitskĂžb pĂ„ 500 dollar pr. kunde.

1. Trunk Club

Det nyeste tilbud fra Trunk Club er en mobilapplikation. Da man sÄ, at nÊsten halvdelen af webtrafikken kom fra mobile enheder, gav det mening at gÞre det endnu nemmere for kunden at holde kontakten med den personlige shopper via en smartphone. En app lader nu klubmedlemmerne anmode om nye klÊder eller rÄd til, hvad de skal tage pÄ til en bestemt lejlighed, nÄr og hvor som helst.

#BIRCHBOX MAN

SkĂžnheds- og plejeprodukter til mĂŠnd er boomet inden for de senere Ă„r, og det gav derfor god mening, da det amerikanske onlinekoncept til kvinder Birchbox i 2012 bevĂŠgede sig ind pĂ„ grooming-markedet med en abonnementservice dedikeret til mĂŠnd: “The Men’s Box”. Under sloganet “den smarteste mĂ„de at shoppe pĂ„â€ sender Birchbox Man hver mĂ„ned sine kunder en pakke med tre til fire prĂžver pĂ„ luksusprodukter samt et livsstilsprodukt i fuld stĂžrrelse. Udover skĂžnheds- og plejeprodukter kan der vĂŠre tale om livsstilsprodukter som alt fra hippe strĂžmper til tech-tilbehĂžr. Alle pakkens produkter er sĂŠrligt udvalgte efter kundens personlige profil. PĂ„ den mĂ„de fĂ„r mĂŠndene mulighed for at testkĂžre produkter fra kultmĂŠrker, nyopstartede brands og alt derimellem. Servicen koster 20 dollar pr. mĂ„ned og er muliggjort gennem samarbejder med etablerede skĂžnhedsbrands som Billy Jealousy, Costume National, KĂ©rastase og Kiehl’s.

2. Birchbox

PĂ„ Birchbox Mans hjemmeside kan den mandlige mĂ„lgruppe desuden fĂ„ brugbar information om skĂžnheds- og plejeprodukter til mĂŠnd samt tips og idĂ©er til grooming. I en decideret e-butik ”Birchbox Shop” kan de kĂžbe de favoritprodukter, de har opdaget gennem The Men’s Box, og desuden optjene point til prĂŠmier. Birchbox kalder sig selv en “discovery commerce platform” – og denne sommer gik man desuden fra online til offline med Ă„bningen af en fysisk butik i New York.

Vil du vide mere om den mandlige og kvindelige shopper anno 2015, sĂ„ bestil rapporten “NĂ„r mĂŠnd og kvinder shopper… – forbrug fra et kĂžnsperspektiv”.

Vi fremlÊgger ogsÄ forbrugerstudiet pÄ RETAILDAGEN 2015, hvor du udover danske The Cloakroom kan opleve amerikanske eBay, britiske Mr Porter og mange andre.

Det sker

Det sker

  • MedlemsmĂžde

    6.dec 2023

    Vores nĂŠste Retail Connect medlemsmĂžde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig Ă„rets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    LĂŠs her

    Nu kan du fÄ fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • BĂžger

    Bestil her

    Med viden og overblik stÄr du stÊrkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop