-
Forbrugeradfærd | Generation Y | Information | Oplevelser | Teknologi | Trend
COOP udvikler fremtidens supermarked
– En komplet digital platform for selvbetjening og viden
Generation Y er verdens største generation og dækker over dem, der er født mellem 1980 og 1998, altså pt. de 17-35 årige. Således er de ikke bare fremtidens kunder, men udgør allerede en vital del af markedet. I Danmark findes 1,2 millioner Generation Y’er.
39 procent af Generation Y handler dagligvarer 3-4 gange om ugen, mens 22 procent handler dagligt. Desuden viser tal fra UK og US en tendens til, at Generation Y vil have mobilselvbetjening i supermarkedet – et tiltag, der tilsvarende vinder mere og mere frem i Danmark. Senest har Bilka annonceret, at kunder kan betale over mobilen i alle varehusets butikker fra 18. juni 2015.
COOP Italy har i forbindelse med Expo 2015 udviklet fremtidens supermarked til fremtidens forbrugere, der går under navnet: ”Future Food District”. Vores Client Director, Dorte Wimmer, har besøgt det imponerende supermarkedskoncept på egen hånd.
Hvad er Future Food District?
Future Food District fungerer som et rigtigt supermarked i den forstand, at de besøgende kan købe dagligvarer i butikken. Der hvor Future Food District adskiller sig fra det traditionelle supermarked er ved muligheden for, at kunderne kan nyde shoppingoplevelsen gennem fladskærme, displays og interaktive tabeller. Med andre ord er formålet at eksemplificere hvorledes ny teknologi kan implementeres i alle trin i fødekæden.
Supermarkedet er oprettet med den hensigt at inspirere til et nyt niveau af bevidsthed omkring vores forhold til mad, hvilket kommer til udtryk ved at lade forbrugerne afprøve mulige fremtidige scenarier for madforsyningskæden.
Professor ved Massachusetts Institute of Technology, som også er arkitekten bag, fortæller om konceptet:
”Inden for en nær fremtid vil vi have mulighed for at udforske alt der er at vide om æblet vi kigger på; træet det voksede på, den mængde CO2 det producerede, de kemikalier det har modtaget og dets rejse til supermarkedshylden”.
Centrum for konceptet er således, at interaktionen mellem forbrugere og produkter går tilbage til at blive gennemsigtigt og ærligt takket være delingen af information.
Dorte Wimmer, der har oplevet det imponerende koncept på egen hånd, var særligt imponeret over at digitale skærme registrerer, når en fødevare fjernes og i samme ombæring viser ernæringsfakta om produktet. Hun ser ligeledes gode muligheder for videreudvikling af konceptet, blandt andet i form af opskrifter og information om leverandører. Desuden påpeger Dorte, at de kommunikative muligheder i en videreudvikling er mange.
Inspiration fra fortiden
Paradoksalt kommer inspirationen til fremtidens supermarked fra fortiden. Inspirationskilden er nemlig dengang, hvor forhold blev dannet der hvor der blev udvekslet goder. Dermed har hvert produkt en præcis historie at fortælle.
Det centrale tema for verdensudstillingen er fortolket gennem principper om kendskab og interaktion som bliver muliggjort gennem ny teknologi. Den fortidige supermarkedsmodel er med andre ord optimeret via ny teknologi, hvilket i fremtiden vil give forbrugeren den ultimative shoppingoplevelse.
Det, at de standardiserede opgaver er uddelegeret til robotter giver personalet mulighed for at give kunden den bedst mulige service i form af personlig dialog. Konceptet frigiver altså ressourcer til at højne serviceniveauet in store til det maksimale, hvormed kundens oplevelse tilsvarende forbedres.
Dorte Wimmer påpeger dog, at det imponerende koncept har sine svagheder. Det store fokus på den digitale del giver en anderledes brand activation, men hun mangler oplevelse i butikken udover det digitale. I forbindelse med Future Food District er der derfor både rum for videre nytænkning, men også til forbedring.
Som Dorte udtrykker:
”Man kan ikke undgå at blive imponeret over teknologien i butikken, men ved mit besøg manglede jeg klart den menneskelige faktor. Præmissen for dette supermarked er at vise fremtidens teknologi, men selvom vi ved at Generation Y elsker det digitale så efterspørger de også den gode service og medmenneskelighed, hvilket var fraværende i butikken. Derfor må konklusionen være at den optimale indkøbsoplevelse findes i spændingsfeltet mellem den digitale og den fysiske oplevelse. Dér, hvor de begge giver værdi til indkøbssituationen, er optimalt for både brands og detailhandel”
LÆS OGSÅ: EXPO 2015: Et oplevelses- og sansemekka
Vil du opleve den imponerende Expo 2015 på egen hånd? Så rejs med Retail Institute Scandinavia og Dorte Wimmer til Milano den 16.-17. september 2015.