-
Butikker | Convenience | Cross Channel | Dagligvarer | Forbrugeradfærd
Kampen om kurven i dagligvarehandlen
4 toneangivende tendenser – Prognose 2030
Retail Institute Scandinavia har i 30 år fulgt de ændrede forbrugervaner, dagligvarehandlens udvikling og kædernes kamp helt tæt på. Hvert år har vi i en prognose forsøgt at forudsige, hvem vinderne og taberne bliver i dagligvarehandlen i Danmark, som er blevet udgivet i en prognoserapport. I år udkommer rapporten i en ny, forbedret og udvidet udgave med indgående viden og indsigter på de danske dagligvareforbrugere baseret på Retail Institute Scandinavias forbrugerundersøgelser, der afslører 4 toneangivende tendenser i dagligvarehandlen. Få et kort indblik i én af tendenserne og prognosen her, og få fat i hele rapporten her.[
4 toneangivende tendenser i dagligvarehandlen
Sprint, Spot & Impuls – Madlavning? Ja tak! – Fremtidens indkøbskurv er grøn – Klapjagten på kunderne
[
Madlavning? Ja tak!
[Under corona er madlavning igen blevet en stor del af hverdagen for danskerne. Restriktioner og sundhedsbekymringer har taget pusten fra udespisning og givet dagligvarehandlen momentum. Lige nu og her betyder det, at danskerne spiser mindre ude end før og i højere grad selv stiller sig bag komfuret – dog ofte med færdiglavede elementer. Mens kun 57 pct. af danskerne dagligt eller næsten dagligt lavede mad hjemme i 2016, er det nu hele 71 pct. af danskerne, der dagligt selv stiller sig køkkenet – en stigning på hele 14 pct. Corona har altså givet det (semi)hjemmelavede måltid comeback, men samtidig hungrer danskerne efter tiden før corona, hvor socialisering i form af udespisning lå på et højt niveau. Det er derfor meget sandsynligt, at udespisning og restaurationsbranchen vil rejse sig i kølvandet på corona og igen tage markedsandele.[Hvor lang tid bruger danskerne på at lave mad? Hvor ofte handler de ind? Hvilken betydning har prisen? Hvem laver indkøbslister? Alt det og meget mere får du svar på her.[
Prognose 2030
Hvem vinder, og hvem taber?
Coronakrisen har ændret danskernes måltids- og indkøbsvaner hurtigt og voldsomt. Det har store konsekvenser for alle forsyningskanaler og har her i 2020 givet stærk medvind til dagligvaresektoren, herunder især e-handel med dagligvarer, som også omfattes af prognosen i år. I Kampen om kurven i dagligvarehandlen kan du læse prognose for både dagligvarehandlen, conveniencesektoren og e-handel med dagligvarer. Hvilke kæder vil stå stærkest? Hvilke butiksformater vinder frem? Og hvor stor en del af det samlede marked rykker online? Det sidste får du et indblik i grafen nedenfor, og du kan læse hele prognosen her.[
Har du brug for mere viden om dagligvareforbrugerne og kampen mellem kæderne?
I Kampen om Kurven i Dagligvarehandlen får du indgående viden om dagligvarekunderne, deres vaner, adfærd og præferencer samt en prognose med vores bud på de forskellige butikstyper og aktørers forventede udvikling frem til år 2030.
Husk at du som medlem af Retail Institute Scandinavia kan downloade rapporten gratis i Vidensbanken.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere om rapporten her” link=”https://retailinstitute.dk/praesentation/prognose-2030/”]