-
Beklædning | Butikker | Cross Channel | E-handel | Forbrugeradfærd | Innovation | Miljø og etik | Mode | Oplevelser | Strategi
Copenhagen Cartel – et brand gennemsyret af purpose og community
Det lå egentlig ikke i kortene, at Katrine Lee Larsen skulle arbejde med mode eller blive iværksætter. Men et længere ophold på Bali spærrede Katrines øjne op for det enorme problem, verden står overfor: verdenshavene drukner i plastikaffald. Med et brændende ønske om at gøre noget ved problematikken blev passionsprojektet Copenhagen Cartel, der laver bl.a. badetøj af plastik indsamlet fra havene, til. Men projektet voksede hurtigt fra passion til succesfuld virksomhed. Vi har taget en snak med Katrine Lee Larsen, stifter og direktør i Copenhagen Cartel, om det purpose-drevne brand, og hvordan hun selv er gået fra at tro på en 100 pct. onlinedrevet virksomhed, til at elske fysiske butikker.
Oplev desuden Katrine fortælle mere om brandets iværksætterhistorie og purpose til Refresh Retail 2022-konferencen d. 30. marts 2022.[“
COPENHAGEN CARTEL
Copenhagen Cartel henter plastik og gamle, dumpede fiskenet op fra havet, og omdanner det til smukke bikinier, badedragter og træningstøj af høj kvalitet. Brandet er stiftet af Katrine Lee Larsen, der er uddannet cand.merc.com fra Copenhagen Business School. Hun stiftede Copenhagen Cartel i januar 2020, men brandet blev for alvor søsat 1. januar 2021. Copenhagen Cartel arbejder løbende på at gøre hele værdikæden bæredygtig, fra opsamling af plastik i havet, til produktion af alt fra badetøj til prismærker og forsendelsesindpakning i miljøvenligt materiale.Virksomheden samarbejder med flere ngo’er om opsamling af plastik, arrangerer clean up-events og donerer dele af sit overskud til miljø- og klimaorganisationer. I 2021 blev brandet også en del af Ocean Plastic Forum.
ce]
Et brand med en mission
Copenhagen Cartel (CC) opnåede en vækst på hele 3.500 pct. i første kvartal af 2021, og spørger du Katrine Lee Larsen, så er brandets succes især drevet af deres stærke purpose, som gennemsyrer hele forretningen. For Copenhagen Cartel er født ud af et ønske om at gøre op med den store mængde plastikaffald, der ender i havene. Det er hele virksomhedens eksistensgrundlag, og det er noget, kunderne støtter op om:
– Vores kunder er nogen, der – ligesom mig selv – virkelig går op i hele purpose-delen. Der er da bestemt også kunder, der køber vores produkter, fordi de synes, de er flotte, men 90 pct. af vores kunder er virkelig nogle Hardcore Eco Guardians, lyder det fra stifteren med henvisning til det navn, Copenhagen Cartel internt har døbt deres kunder.
”90 pct. af vores kunder er virkelig nogle Hardcore Eco Guardians”
– Katrine Lee Larsen, CEO, Copenhagen Cartel
Brandets fan-base er altså drevet af kunder, der ligesom virksomheden selv sætter planeten først. Copenhagen Cartels mission er at ”udfordre de traditionelle produktions- og forbrugsmønstre ved at give rest- og spildressourcer – der normalt anses som værdiløse – nyt liv”, og Katrine Lee Larsen er også overbevist om, at et stærkt purpose fremadrettet skal drive værket for virksomheder og brands verden over. For som Katrine siger, så bliver både forbrugere og medarbejdere stadigt mere kritiske og støtter op om brands, der spejler deres egne værdier.
– Det er ikke nok længere at vide, at ”denne her jakke kan holde mig varm”. Man vil også vide, hvordan den er produceret, af hvem og under hvilke forhold, lyder det fra Katrine, der understreger, at hun ikke selv ville kunne drive en virksomhed som Copenhagen Cartel, hvis ikke hun selv var 100 pct. investeret i brandets purpose. Står det til hende, skal brands grundlægges ud af et purpose. Det skal være hele omdrejningspunktet for virksomheden, om det så gælder at redde verdenshavene, støtte chokoladebønner i Afrika eller noget helt tredje.
– Purpose er bare en del af det at være brand i 2021. Dét at have nogle holdninger og nogle værdier, som man går op i og tror på – hvad end det så er. I bund og grund handler det om autenticitet. Man skal ikke sige ”kom og red havet med os”, hvis ikke man mener det. Vi har et purpose, som vi mærker helt ned i maven, og som gør, at vi gider rende rundt på en strand i tre timer og samle plastik, siger Katrine Lee Larsen og fortsætter:
– Som brand skal man kunne svare på: ”Hvorfor er vi sat i verden?”, ”Hvad er vores eksistensgrundlag”, og så skal man lade det gennemsyre alt, hvad man gør.
”Som brand skal man kunne svare på: ”Hvorfor er vi sat i verden?”, ”Hvad er vores eksistensgrundlag”, og så skal man lade det gennemsyre alt, hvad man gør.”
– Katrine Lee Larsen, CEO, Copenhagen Cartel
Fra online til fysisk retail
Da Katrine først startede Copenhagen Cartel, var hun af den overbevisning, at virksomheden skulle være en 100 pct. online forretning. Hun var sikker på, at online var vejen frem i en verden, hvor kunderne bliver mere og mere digitalt orienterede. Sidenhen er stifteren kommet på andre tanker, og hun ser nu store fordele ved også at have en fysisk tilstedeværelse. Det skyldes både, at kunderne har behov for at mærke materialet på produkterne, der jo er lavet af plastik, og at kvinder generelt har svært ved at købe badetøj online, som de ikke har prøvet først.
Men dertil opdagede Katrine også det community, der var omkring deres purpose, og at kunderne har lyst til at mødes omkring det:
– Jeg havde hele tiden drømt at gøre det (flagskibsbutikken, red.) til mere end en butik. At gøre den til et event space, eller et fælles fora, hvor ligesindede kan mødes, snakke og hygge, og det er virkelig noget, kunderne har behov for og lyst til, siger Katrine, der påpeger, at Copenhagen Cartel har kontor i forbindelse med butikken, hvorfor hun selv opholder sig meget der:
– Vi har lagt mærke til, at der er virkelig mange, der også bare kommer i butikken for at snakke om hele bæredygtighedsdelen, og ikke nødvendigvis for produkternes skyld. For det er altså et emne, der berører virkelig mange, og som folk har virkelig mange tanker om og følelser i, siger Katrine.
Hun fortæller videre, at Copenhagen Cartel derfor også ofte lader butikken danne rum for at samle deres community med forskellige events, der understøtter deres purpose – hvilket både kan være clean up-events, pre-shopping-events og fredagsbar.
”Vi har lagt mærke til, at der er virkelig mange, der også bare kommer i butikken for at snakke om hele bæredygtighedsdelen, og ikke nødvendigvis for produkternes skyld.”
– Katrine Lee Larsen, CEO, Copenhagen Cartel
Men butikken er også blevet en vigtig indtægtskilde – noget, som Katrine Lee Larsen aldrig havde turde drømme op, men det står hende helt klart, at den fysiske butik driver salg online, og omvendt:
– Lige nu tegner online og offline sig for 50 pct. hver af omsætningen i vores virksomhed. Det havde jeg aldrig nogensinde troet, ville være tilfældet. De to kanaler supplerer hinanden og driver salg hos hinanden. Rigtig mange kommer ned og gør deres førstegangskøb i butikken, fordi de lige skal finde ud af, hvad deres størrelse er, og mærke stoffet, siger hun og fortsætter:
– Jeg elsker retail nu! Jeg synes, det er fantastisk det, det kan – for jeg havde fuldstændigt afskrevet det til at starte med. Så jeg er blevet meget positivt overrasket.[[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere om Refresh Retail 2022 her” link=”https://retailinstitute.dk/refresh-retail-2022/”][