-
Butikker | Innovation | Oplevelser | Øvrige udvalgsvarer
Legetøjsbutikken Camp i New York gør shopping til en leg
15-18. januar 2020 tager vi på retailtur til New York – og du kan komme med! Vores retailekspert Dorte Wimmer, der kender byen som sin egen baglomme, guider dig rundt i verdens retailby #1 for at vise de mest innovative butikskoncepter frem, så du kan få masser af inspiration med hjem i kufferten.
Én af de butikker, vi skal besøge, er Camp, der virkelig har gentænkt legetøjsbutikken! Læs med her.[
Camp forvandler fysiske butikker til legepladser
Amerikanske Camp viser med deres koncept, at fysiske butikker skal kunne langt mere end at sælge produkter, og legetøjsforhandleren giver i den grad kunderne – store som små – en oplevelse med i pakken. Camp beskriver dem selv som en familie- og oplevelsesbutik, og de er kendt for deres helt unikke koncept, der er en blanding mellem shopping og leg.
Ifølge CEO Ben Kaufmann, inddrages digitale elementer indimellem til at aktivere børnene til leg og dermed skabe engagerende digitale oplevelser – fx på et oplyst digitalt dansegulv. Men som udgangspunkt opfordrer Camp besøgende til at lægge skærmene fra sig og i stedet lege fysisk, hvor butikkerne fungerer som én stor legeplads. Her bliver shopping netop meget mere end indkøb. Ben Kaufmann understregede på NRF 2020, at Camp i høj grad sælger en oplevelse i butikkerne, der ved første øjekast ligner en helt normal legetøjsbutik. Men i butikken fører en hemmelig dør børn og barnlige sjæle videre til et sandt legeland kaldet ”Base Camp”, hvor børn kan gå på opdagelse og lege med diverse legetøj i tråd med et udvalgt tema. Temaet skifter hver ottende til tolvte uge, og oplevelseszonen er inddelt i flere områder.[
Kreativ legeplads og børnepasning
Ser man på programmet for november måned – altså lige nu – har Camp op til flere forskellige oplevelser på programmet hver dag. Mange oplevelser er fyldt med kreative elementer, hvor børnene og deres familier kan bygge deres egne robotter ud af dåser, male keramik, lave julepynt eller deltage i et dance-party. Et event er navngivet ”Drop-Off Pajama Party at CAMP!”, hvor forældre kan aflevere deres børn, så de selv kan få klaret nogle ærinder eller indkøb, mens børnene hygger sig i legetøjsbutikken.
Ifølge Ben Kaufmann, består forretningsmodellen for Camp af tre komponenter foruden at levere en sublim oplevelse: at sælge produkter, at sælge sponsorater til brands, der får mulighed for at fortælle deres historie i butikken, og sælge billetter til events afholdt i butikken som fx trylleshows og koncerter.[[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere her” link=”https://retailinstitute.dk/new-york-retailtur/”][