-
Analyse | Butikker | Convenience | Dagligvarer | Markedsføring | Miljø og etik
Basalt er et butikskoncept til tiden
BASALT. Det er navnet på den ny discountbutik, som Salling Group løftede sløret for om aftnen den 27. september. Kæden er en udpræget lavpriskæde og lover prismæssigt at ligge 15 pct. under Nettos priser.
For at kunne gøre det undgår den helt køl- og frysevare, opererer med kortere åbningstider og har ikke åbent om aftenen. Varerne vil stå på paller i butikken og Basalt vil have et mindre sortiment med fokus på privat label produkter.
Ifølge Retail Institute Scandinavias direktør Dorte Wimmer betyder tiltaget, at vi for første gang får en ny discountbutik i Danmark, og det er på mange måder smart tænkt at Salling Group.
”Tiden er moden til en type butik som denne. Danskerne har i den grad fået fokus på pris, når de køber ind, og den bevægelse skubber Salling Group ekstra meget på med Basalt.
Det er også smart, at Salling Group åbner de nye butikker i gamle netto-lokaler, der enten stod overfor at skulle lukke eller omdannes. Dermed kan de teste konceptet af og se, hvad danskerne siger til det for en relativ lav omkostning.
Endelig er det smart fra et imageperspektiv. De kan signalere, at de hjælper danskerne med at spare penge i en svær tid. Salling Group forsøger derved at positionere sig stærkt på prisparameteret som bla. 365 ellers den seneste tid har siddet på tronen af.
Det er klart, at danskerne vil opleve besvær ved fx ikke at kunne købe mælk i butikkerne og ved de begrænsede åbningstider, men lige nu er der en stor forståelse for, at vi alle skal spare på strømmen, så Salling Group kan rent faktisk vende en ulempe til en fordel og opbygge goodwill blandt kunderne ved at spare på energien.
Vi ved fra vores egne undersøgelser, at danskerne køber ind 3-4 forskellige steder, så man kan godt forestille sig, at kunderne vil være indstillede på at købe deres mel og gryn i Basalt og så købe mælken og kødet i andre butikker. Det har vi fx allerede set med Normal, der har formået at tage en pæn del af danskernes forbrug af plejeprodukter fra bla. supermarkederne. For forbrugerne er alt konkurrence godt, og der er ingen tvivl om, at de andre aktører, vil reagere, så det bliver spændende at se hvordan de andre vil følge med”.
Basalt åbner i første omgang ti butikker i Danmark.
“Dorte Wimmer har i forbindelse med lanceringen af Basalt udtalt sig til flere medier, heriblandt TV2, Berlingske, Finans og Detail Watch.[