-
Butikker | Dagligvarer | E-handel | Forbrugeradfærd | Trend
Kampen i dagligvarehandlen er mere intens end nogensinde før
Forbrugerne har her i 2022 rettet er stålsat blik på pris og gode tilbud. Der er gået sport i at spare penge på dagligvarer ved at købe billigere varer, jagte spotvarer og handle mere i lavpriskæderne, der alle derfor kan se frem til betydelig fremgang.Men hvor der er vilje, er der vej. Danskernes forbrug er segmenteret mellem lavprisvarer og kvalitetsprodukter, der giver en følelse af hverdagsluksus. Så det skal fx det højprofilerede supermarked huske at iscenesætte, foruden selvfølgelig at være skarp på prisen til den snusfornuftige forbruger.Husk også på, at danskerne igen har fået travlt, så sørg for ikke at spilde deres tid med køer ved kassen og tilbyd dem nem navigation i din butik.
Og selv om forbrugerne er ekstrem prisfokuserede på de fleste indkøbsture, så er de fortsat klar til (også sunde) convenience produkter, der kan forenkle og fremskynde madlavningen.
Du skal altså gøre ekstra for at undgå tilbagegang og vores rapport indeholder derfor også, foruden en veldokumentet gennemgang af de vigtigste tendenser i dansk dagligvarehandel, en række ideer og forslag til, hvad du kan gøre for at få succes i denne udfordrende tid.
Husk på, at 86 % af danskerne foretrækker at handle dagligvarer i fysiske butikker, og at de fleste af dine kunder i stort omfang kan påvirkes til, hvad de køber i din butik, når de først er der. Men det kræver, at du i morgen gør tingene anderledes, end i dag, fordi dine kunder er blevet mere illoyale og leder hele tiden efter bedre priser og større oplevelser.
“Læs hele udgivelsen via medlemsområdet Vidensbanken, eller køb den her.[