Ny forbrugerundersøgelse: Danske dagligvarekunder er blevet mere illoyale
Danskerne er gået på tilbudsjagt. Det har de fleste, der beskæftiger sig med forbrugeradfærd, nok opdaget. Ni ud af ti danskere angiver ifølge vores seneste forbrugerundersøgelse at gode tilbud er vigtige for dem, når de handler dagligvare. Det er en stigning på seks procentpoint siden sidste år. Den øgede opmærksomhed på tilbud har betydet, at danskerne bruger mere tid på at købe dagligvare, og at de besøger flere supermarkeder, når indkøbskurven skal fyldes. Af vores undersøgelse fremgår det således at andelen af danskere, der har handlet i mindst syv forskellige supermarkedskæder indenfor de seneste tre måneder, er steget fra 21 pct til 26 procent. I samme periode er de loyale kunder, der holder sig til de samme tre kæder faldet med tre procentpoint. Danskerne har dermed udvidet reviret for deres tiltagende tilbudsjagt.
Det kommer også til udtryk i den tid, som danskerne bruger, når de handler ind. Mens mindre end hver tredje dansker i corona-året 2020 brugte mere end 20 minutter, hver gang de gik i supermarkedet, er den andel i dag vokset til 44 pct. Det er en meget markant stigning, der naturligvis hænger sammen med, at vi under corona var bekymrede for smitte i supermarkederne og holdt os fra dem. Men det er også udtryk for, at vi i dag i højere grad går på tilbudsjagt, og at det tager lidt ekstra tid, at finde de rigtige varer til den rigtige pris.
Ifølge vores direktør, Dorte Wimmer, er det stigende fokus på tilbud og villigheden til at bruge tid på at jagte tilbud, noget supermarkeder bør udnytte.
– Kundernes prioriteter er blevet skærpet og særligt prisfokusset har betydet, at kunderne nu i højere grad vælger indkøbssted efter de bedste tilbud.
Hos kæderne er kampen om de illoyale kunder blevet intensiveret og alle midler tages i brug.
Senest har vi set, at Coop365 har taget et meget effektivt våben frem nemlig at fjerne momsen på frugt og grønt. Det er et våben vi har set anvendt før, og som hver gang, har fået kunderne til at omlægge en stor del af madbudgettet til de kæder, der kørte uden moms.
Der er ingen tvivl om, at vi de næste par måneder vil se lignede tiltag, så man skal blot holde øje, så kan flæskestegen og rødkålen nok snart fås for en slik.
Kunne du tænke dig, at blive endnu klogere på kundernes pludseligt ændrede adfærd, så fordyb dig i vores seneste udgivelse, Kampen om Kurven, som du finder her
“Læs hele udgivelsen via medlemsområdet Vidensbanken, eller køb den her.[