Analyse: Sallings lukning af Føtex.dk er godt set og godt timet
Salling lukker Føtex.dk og flytter hjemmeleverigsservicen over på Bilka to Go. Føtex.dk forsynede primært kunder i hovedstaden, mens Bilka to Go opererer via fem varehuse spredt ud over hele landet, og manøvren vil derfor forbedre udbuddet betydeligt. Samtidigt vil Sallings omkostninger kun forøges marginalt – det betyder lav risiko. Man bygger naturligt videre på succesen med Bilka to Go – godt set og timet.
Salling CEO, Per Bank, ser fortsat primært nethandel som en ”hygiejnefaktor”, der skal gøre kunderne glade og loyale for at handle i Sallings fysiske butikker, men han har stadig ambitioner om 35 % af online markedet. Salling ejer også Skagen Foods, der som bekendt leverer måltidkasseløsninger. Måske ligger fremtidens indtjening især i måltidkasse-nichen, hvor også Aarstiderne trives.
Nemlig.com, der i sidste regnskabsår 2021/2022, realiserede en omsætningsnedgang på 22 pct., forventer i indeværende regnskabsår 2022/2023 kun en omsætningsvækst på 5 pct. og et fortsat stort underskud på samme niveau som året før. Men også her er udbuddet til danskerne blevet forbedret efter åbningen af Århus lageret, så man nu kan levere til over 90 pct. af danskerne.
Nemlig.com har ”det lange lys tændt” og prioriterer fortsat ekspansion frem for indtjening (man havde dog faktisk positivt EBIDTA i regnskabsårene 2019/2020 og 2020/2021 !!) samtidig med at man bruger mange penge på at prismatche 1800 varenumre med Rema 1000 – dagligvarebranchens mest populære aktør.
Uanset om Coop så tilsyneladende nedprioriterer satsningen på Coop Mad, så vil det være realistisk at det samlede onlinesalg kan få en beskeden årlig encifret vækst, når inflationen igen er under kontrol inden for et års tid og så senere igen opnå tocifrede vækstrater. Alle andre bevægelser i detailhandlen peger på større efterspørgsel på convenience og nemme løsninger, så potentialet i onlinehandel med dagligvarer er der bestemt.
Vi fastholder dermed den prognose for sektoren, som vi beskriver i Kampen om Kurven, hvor onlinehandel med dagligvarer i år 2032 forventes at udgøre 14 mia. kroner svarende til syv pct. af det samlede marked.