Sponsoreret: Matas løfter kundetilfredshed med mobil POS
Matas løfter kundeoplevelsen og muligheden for mersalg med mobil POS
Kompetente, nærværende og lyttende medarbejdere, der møder kunden og forstår deres behov, gavner ikke bare kundes oplevelse, det gavner også salget og kunderelationen. Således viser en undersøgelse af kundetilfredshed foretaget af Retail Institute, at 42 pct af kunderne har købt noget, de ikke havde planlagt, fordi de fik det anbefalet af en medarbejder.
Det forhold er endnu mere udtalt i en butik som Matas, hvor kunderne har brug for en høj grad af vejledning for at træffe en købsbeslutning. Men hvordan yder medarbejderen den gode service i øjenhøjde med kunden, når medarbejderen samtidigt skal håndtere tusindvis af varenumre, diverse kampagner, en loyalitetsklub med individuelt tilpassede rabatter og bonuspoint OG stå for selve transaktionen?
For Matas var løsningen en mobil POS-enhed, der er så nem at have med rundt i butikken, at medarbejderne kan møde kunden på gulvet og samtidigt holde styr på alt fra produktinfo til aktuelle kampagner og foretage et salg. Betalingsløsningen fra Softpay gør det muligt at betale med både kort og mobil og takket være enhedens avancerede og fleksible software, er den dybest set et mobilt kasseapparat med alle de samme muligheder.
– Det var helt afgørende for os at enheden var lille og enkel at bruge, og at softwaren integrerede vores ret komplekse set up med over 30.000 varenumre, 500 samtidige kampagner og unikke tilbud til den enkelte kunde via loyalitetsklubben. Kunden skulle have en fuld og hel friktionsfri købsoplevelse med alle de features som kendes fra den stationære kasse. Vi ville ikke være i mål, hvis kunden fx. skulle op til kassen, for at indløse deres bonuspoint. Det eneste, vi ikke kan ude på gulvet, er faktisk at printe en bon. Langt de fleste kunder foretrækker i dag at få bonnen på SMS eller via deres Club Matas profil, så det er ikke et problem, udtaler Thomas Grane, Direktør for Teknologi og Transformation i Matas.
Softwaren der gør den lille, mobile POS-enhed helt unik, er udviklet af Fiftytwo, der er specialiserede i omnichannel-løsninger til retailere.
Den mobile POS software er skabt netop for at understøtte virksomheder som Matas og deres behov for at kunne have hele deres kasseløsning med ud på gulvet hos kunderne. Det giver et nærvær til kunden samt en mulighed for at afhjælpe kø ved kassen på ekstra travle dage – såkaldt ’que busting.’
Mobile POS er en del af det brede sortiment af løsninger, Fiftytwo også leverer. Baseret på Fiftytwo’s standard POS-løsning kan kunderne via et stort antal API-drevne features få et system, der passer til netop deres behov. Fra den velkendte kasseløsning over SCO (Self Check Out) og mobil selvscan, supplerer Fiftytwo’s løsninger mobile POS til en samlet portefølje indenfor Point Of Sales løsninger.
– Samarbejdet med Matas er utrolig givende for os som leverandør. De er ikke bange for at gå forrest og støtte os i både udvikling og optimering af vores produkter, udtaler Martin Ebbesen fra Fiftytwo.
Thomas Grane fremhæver selv fem markante fordele ved det nye mobile POS-system:
1: Dialogen med kunden bliver mere personlig, når der ikke er en disk imellem, til at skabe afstand (ekspedienten bliver hos kunden hele vejen)
2: Ekspedienten befinder sig hvor varerne er, og kan bedre sælge mere
3: Kunderne oplever ekspeditionen som let, super tjekket og moderne – og det skaber præference
4: Det er nemt at skalere ekspeditionskapaciteten op i forbindelse med store salgsdage som Black Friday og julen
5: Løsningen er ekstrem fleksibel og kan via mobildatanettet benyttes på gaden eller ved torvesalg ude af butikken
Læs mere om Fiftytwo og deres mobile POS-løsning her.[