Skip to main content
  • Analyse | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Strategi

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 02/03/2023

Kommentar: Meny har en kæmpe mulighed i markedet. Tør de udnytte den?

 width=

Det er da sket lidt i dagligvarekæden Meny over de sidste måneder. De har lanceret en ny kaffesatsning med bedre udvalg og uddannet personale, og har også annonceret  opkøbet af to supermarkeder i Kolding samt det nye varekoncept Danske Madskatte, hvor man vil satse på danskproducerede kvalitetsprodukter.
Det er alt sammen meget godt, men spørgsmålet er om det er nok?

Unik mulighed
Med lukningen af Irma forsvinder den kæde, der i danskernes øjne, har noget af det dygtigste personale og det mest specialiserede sortiment. Samtidigt er Coop-koncernen endnu ikke helt klar med deres nye supermarkedskoncept under navnet Coop. Der er altså et unikt vindue af muligheder for Meny, hvor de har chancen for at sætte sig tungere på luksus-segmentet, erobre markedsandele og forbedre deres position blandt kunderne. Skal dette ikke udnyttes bedre? Skal der ikke trykkes hårdere på speederen og skubbes flere tiltag og flere lanceringer ud over rampen, for dermed at etablere sig selv endnu stærkere som det eksklusive alternativ i forbrugernes bevidsthed?

Stadig mange luksusforbrugere
Men, men
… vil nogen indvende. Danskerne går jo kun op i discount. Tiden er slet ikke til luksus. Og ja, vi har det seneste år set et massiv prisfokus blandt forbrugerne og en hastig bevægelse tilbage til discount, men ifølge vores egne COBRA-undersøgelser af forbrugersegmenter tilhører over en tredjedel af forbrugerne stadig segmenter, hvor både købekraft og værdier får dem til at efterspørge specialprodukter præsenteret af indsigtsfuldt og nærværende personale.

Vi kan også se i vores seneste forbrugerundersøgelse, at et stort udvalg af specialvarer er vigtigt for over halvdelen af danskerne, når de køber ind, og at andelen af danskere, der går op i godt kød og god frugt og grønt stadig er tårnhøjt og faktisk ikke har flyttet sig siden jubelåret 2020. Endelig kan man sige, at den meget intense folkelige reaktion på Irmalukningen indikerer, at forbrugerne ikke kun går op i lave priser.

Med andre ord: Det kan godt være at danskerne som samlet forbrugergruppe efterspørger discount, men kigger man på nuancerne, er der en endog meget stor del af denne forbrugergruppe, der vil være modtagelige for stort produktsortiment, specialvarer og vejledning fra kompetente medarbejdere. Bolden ligger til altså højrebenet for Meny, spørgsmålet er, hvor hårdt de tør sparke til den.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop