Milano – Inspiration og innovation
Turen går til Milano – kendt for sin unikke stil og som en af verdens modehovedstader. Men i dag er det ikke kun modebranchen, der er innovativ i Italiens shoppingcentrum. Milano er nu også hjemsted for en række innovative butikskoncepter, og byen værner i den grad om de fysiske butikker og inspirerende shoppingoplevelser, der viser byens ånd.
Milano udfordrer konstant traditionelle butikskoncepter. På en todages tur vil vi introducere dig til nyskabende koncepter, der blandt andet byder på innovativ butiksindretning, branding, bæredygtighed, teknologi og andre kreative og inspirerende tiltag, samt nogle af verdens mest eksklusive flagskibe og luksuriøse brands, som Milano igennem historien har været førende inden for. Er du på udkig efter inspiration til at tænke kreativt og innovativt i din egen virksomhed, er Milano det rene slaraffenland. Byens imponerende arkitektoniske rammer og pulserende kunst og kultur kan også give retailinteressede nye idéer og perspektiver på, hvordan man kan skabe unikke og engagerende butikker og koncepter.
Starbucks Roastery
Espresso var en gave fra Milano til resten af verden – vi var blot budbringere. Sådan byder Starbucks velkommen til den 2.300 kvadratmeter-store Starbucks Reserve Roastery, der har taget plads i den historiske Poste-bygning i Piazza Cordusio. Og historie er i den grad tilstede i butikken, for med Starbucks AR-app kan man gå på opdagelse i en ny dimension, der udfolder sig, når man scanner de interaktive punkter, der gemmer sig over hele butikken. Her fortæller Starbucks bl.a. kædens historie, deres jagt på den gode kaffe og hvordan Reserve Roastery i Milano blev til. Den fysiske butik har dog også masser at byde på uden digital hjælp. The Dancing Lady er fx navnet på butikkens epicenter. Det består af et 22-foot højt bronzefad, der med jævne mellemrum folder sig ud og roterer som en blomst i flor, hvor kunderne kan få et sjældent indblik i afgasningsfasen i ristningsprocessen af kaffebønnerne. Ristningen er – selvfølgelig – en stor del af butikken, og her kommer kunderne helt tæt på i det, Starbucks kalder Roasting Theater. På risteriets mezzanin ligger den smarte Arriviamo Bar, som er inspireret af den italienske apertivo-tradition og byder på mere end 100 forskellige traditionelle og eksperimenterende cocktails – og det er blot nogle få af de mange tiltag, som er en del af det gennemførte koncept.
10 Corso Como
Hos den milanesiske detailkæde, 10 Corso Como kan du få det hele. Den ekstravagante butik kombinerer nemlig kunst, mode, musik, design, mad og kultur i ét samlet koncept. I 1990 opstod ideen til 10 Corso Como i en garage, der lå på netop 10 Corso Como i Milano, som blev forvandlet til en butik med udstillinger af fotografier, kunst og design, kombineret med en café og en boghandel. I dag er butikken i Milano et helt univers for sig, hvor der hver dag bliver tilføjet et nyt og spændende element, om det er nye varer på hylderne eller et nyt kunstværk på væggene. Når du træder ind i butikken, bliver du mødt af en frodig gårdhave med terrasse, borde og stole, hvor butikkens gæster kan tage en pause fra shoppingen og samtidig få en bid mad eller noget at drikke. I stueetagen ligger 10 Corso Comos bar, restaurant og indgangen til en butik, der sælger alt indenfor mode, boliginteriør, musik, kunst og meget mere. På førstesalen kan du gå på opdagelse i butikkens imponerende kunstgalleri, der deler lokaler med butikkens helt egen boghandel. Overalt i butikken er der fyldt med ekstravagante kunstværker og dekorationer, og der er generelt lagt et stort fokus på æstetik og oplevelse i indretningen.
Kunne du tænke dig at opleve disse to dybt originale og inspirerende retailkoncepter, så tag med os, når vi d. 21.-22- juni går besøger Milano i Norditalien, og ser på noget af den mest innovative retail i Europa. Læs mere og tilmeld dig her.