Retail Media – Når retailere bliver mediehuse
Retail Media er et af de varmeste begreber i retail i øjeblikket. Og det forstår man godt, for retail media lokker med helt nye indtjeningskanaler og overskudsgrader, de fleste retailere slet ikke kan forestille sig. Retail media er opstået i kølvandet på forbrugernes ændrede onlineadfærd og retailernes stadig stigende mængde af kundedata. Indtil nu er det primært online giganter som Amazon, der har formået at udnytte mulighederne i retail media, men flere og flere retailere har knækket koden og fået en bid af den enorme kage. Vil du være en af dem, så læs med her.
Da Amazon i starten af 2023 offentliggjorde deres regnskab for 2022 var der nok en analytiker eller to, der løftede et øjenbryn. For det første fremgik det af regnskabet, at mastodonten havde solgt for svimlende 514 milliarder dollars i løbet af året. Det er ca. 100 mia. mere end Danmarks samlede BNP og et tal, der er så stort, at det svært helt at forstå.
For det andet havde en post i regnskabet, der hed retail media, genereret en indtjening på ikke mindre end 38 mia. dollars svarende til syv pct. af omsætningen.
For det tredje – og her fik bemeldte analytiker formentligt kaffen galt i halsen – fremgik det af regnskabet, at mens Amazon som sådan – trods sin enorme omsætning – havde et underskud på 2,7 mia. i 2022 havde retail media genereret et overskud på omkring 25 mia. Det vil sige, at mens resten af den enorme forretning gav underskud, gav denne undseelige post en margin på et pænt stykke over 60 pct!
Retail media har været en fantastisk forretning for Amazon siden virksomheden gav sig i kast med det. Amazon udskilte først retail media i deres regnskaber i 2021 – før det hørte de under ”andet”, men alligevel peger udviklingen på en tidobling i omsætningen fra retail media i løbet af de sidste 5 år.
“Retail media er det hastigst voksende markedsføringsformat, vi har set i rigtig mange år”
Ændret forbrugeradfærd
Hvordan kan det dog lade sig gøre? Hvordan kan verdens største handelsplads tjene mere på at lade virksomheder promovere deres egne produkter på Amazons sites end på de tusindvis af varer, de hvert sekund sælger fra deres enorme lagre og butikker i hele verden?
– Det kan de, fordi retail media er det hastigst voksende markedsføringsformat, vi har set i rigtig mange år, siger Jakob Bak, der er medstifter af teknologivirksomheden Adform, der er blandt de førende herhjemme, når det handler om retail media og han uddyber:
– Fænomenet omdanner retailere til en form for mediehuse, og det giver dem store muligheder for at tjene penge ved at promovere andre brands via deres egne kanaler eller ved at bruge alt den kundedata, de har til at skabe relevant markedsføring for brands på andre kanaler.
Retail medias fremvækst skyldes især en ændring i web-kundernes adfærd. Mens de for få år siden brugte de store søgemaskiner som Google eller Bing, når de shoppede på nettet, bruger de i dag i højere grad de store retailerens egne site. Således indledes halvdelen af alle søgninger på produkter i dag hos en retailer fremfor hos en søgemaskine. Det gælder især Amazon, men det gælder også mindre spillere som fx Footlocker, Zalando, Matas eller Magasin. Det betyder, at retailerens eget site pludseligt bliver en meget attraktiv annonceplads for dem, der leverer produkter ind til retailerne.
Hvad er retail media
Men inden vi forløber os og går alt for meget i detaljer med fænomenet, så lad os lige få det grundlæggende på plads, for hvad er retail media egentligt?
Retail media handler grundlæggende om, at man som retailer tilbyder sin egen kanal som medie for et brand eller en leverandør. I sin mest enkle form sker dette via sponsorerede søgninger. Dette kan illustreres ganske kort med et besøg på Amazons site. Søger man på fx solcreme, er de første søgeresultater, der kommer op sponserede. Det vil sige, at leverandører har betalt Amazon for at få sine produkter vist, når en kunde foretager en søgning på en bestemt produktkategori.
Det minder forså vidt om helt klassisk trade marketing, hvor brands betaler for at få deres produkter vist frem i retailernes tilbudsaviser eller køber sig til særlige placeringer og promoveringer i butikkerne.
Dog er der den markante forskel, at den målgruppe leverandører når via en sponseret søgning er meget mere relevant, fordi målgruppen jo i udgangspunktet har søgt på produktkategorien og dermed vist interesse for den.
I de mere avancerede former for retail media bruger retaileren sin kundedata til at tilbyde kunderne et kurrateret produktudvalg, der passer til kundes personlige præferencer, eller de promoverer leverandøren off-site. Det vil sige, at retaileren ikke (kun) bruger sit eget site til at markedsføre leverandøren, men rent faktisk fungerer som en slags mediehus, der promoverer leverandøren via andre sites.
3 fordele ved retail media
For retaileren: Øget indtjening via leverandører, der betaler for eksponering på retailerens site eller i butikker. Kundedata kan transformeres til indtjening via off-site-aktiviteter. Indtjeningen kan blive endog meget stor, hvis der implementeres systemer, hvor leverandørerne kan byde på forskellige annonceplaceringer.
For leverandøren: Eksponering for den helt rigtige målgruppe på det helt rigtige tidspunkt. Omgå udfordringer med tredjepart cookies idet annoncering sker via retailerens sites. Direkte indblik i, hvor meget mersalg annonceringen genererer.
For forbrugeren: Mindre støj. Bliver kun eksponeret for relevante annoncer, der passer til vedkommendes profil og aktuelle behov. Mere inspiration via relevante artikler, tips og køberåd samt guides.
Voldsom vækst
Globalt vurderes markedet for retail media i 2023 at være på 128 mia. Dermed er markedet vokset med omkring 15 pct. om året de sidste mange år. Og der er intet, der tyder på, at det stopper lige foreløbigt. Annoncemarkedet er under hastig forandring og retail media lader til at spille en meget central rolle i den måde markedet udvikler sig på lige nu.
Retail Media er i første omgang især relevant for marketplace-agtige retailere, som fx Amazon og Matas, der sælger et bredt udvalg af andres produkter, men andre typer af retailere, kan også sagtens udnytte fænomenet. Seneste har Wallmart fx satset stor på retail media i deres fysiske butikker.
Hvordan du konkret kan udnytte alle de muligheder, der er i retail media og skabe helt ny indtjening for din virksomhed, kan du lære mere om på vores Connect-møde d. 8.2. 2024, hvor vi går i dybden med Retail Media. Det er gratis for vores medlemmer.
Udviklingen i digitalannoncering
Over de sidste fire år er retail media gået fra en andel på ca. 0 pct. af det samlede amerikanske annoncebudget til nu at have 10 pct.
Samlet set går knap 70 pct af de amerikanske annoncebudget til digitale annoncer. Google er den helt store spiller og siden 2010 har søgemaskine-annoncer hapset en stadig stigende del af det samlede annoncebudget. Fra omkring 2016 begyndte sociale medier anført af Facebook at vinde frem og i 2021 blev næsten 20 pct. af det samlede annoncebudget brugt på sociale medier. Siden da er andelen dog faldet og i stedet har flere leverandører og brands flyttet store dele af annoncebudgettet til retail. I 2023 forventes, der således at blive brugt 128 mia. dollars på annoncering via retailere.