Ny undersøgelse: Fremgang, Fart og Forbrugsfornuft: Det Danske Forbrugslandskab i 2024
Vores seneste forbrugerdata indikerer en opmuntrende udvikling i forbrugernes mindset, men for at omsætte disse positive tendenser til fremgang i retailforretningen kræves den rette tilgang og effektive strategier. Vi foretager regelmæssige undersøgelser af danskernes stemninger og forbrugsvaner for at forstå deres præferencer og adfærdsændringer og den seneste analyse fra januar 2024 afslører markante forandringer i forhold til tidligere år.
Optimismen stiger – travlhed truerDer har gennem de sidste år været nok af dårlige nyheder for danskerne. Corona, inflation, stigende dagligvarerpriser, krig mv. har præget nyhedsbilledet, og det har næsten været som om de dårlige nyheder stod i kø. Danskerne har generelt holdt humøret højt og godt gang i forbruget, men nu er der for alvor grund til at glæde sig, da flere indikatorer endeligt peger den rigtige vej efter flere års udfordring: Vi kan spore optimisme hos forbrugerne.
Ifølge data fra Danmarks Statistik er forbrugertilliden i januar 2024 på sit højeste niveau siden februar 2022, primært drevet af en mere positiv vurdering af både familiens og landets økonomiske situation[1]. Fortsætter udviklingen er der er ikke langt til at forbrugertilliden og de øvrige delindikatorer er