Interview Aalborg Storcenter: Fra mavefornemmelse til målbar data med AI
Hvordan skal en butik indrettes, for at sikre det bedste mulige salg? Hvor skal produkterne placeres i butikken for at fange kundernes opmærksomhed, og hvordan skal en salgstekst formuleres for at engagere flest mulige følelser? Det er væsentlige spørgsmål for alle retailere, og i Aalborg Storcenter kommer svaret fra en dansk udviklet AI-teknologi. Det er centerchef Niels Adolfsen, der har været primus motor på implementeringen af teknologien. Vi tog en snak med ham om overvejelserne bag, de foreløbige resultater og de øvrige AI-tiltag, centeret barsler med.
Hvad bruger i AI til hos jer?
Vi har indgået et samarbejde med den danske AI-virksomhed Neurons. De har udviklet et værktøj, der viser, hvordan kunderne oplever en markedsføringskampagne eller en butik. Det bruger vi til dels at udvikle og kvalitetssikre alt vores markedsføringsmateriale lige fra bannerreklamer, avisannoncer til hjemmeside og so-me. Dels til at hjælpe butikkerne i centeret med indretning og opbygning.
Hvordan gør I det konkret?
I forhold til butikkerne, så tager vi et billede eller skyder en film af indretningen. Herefter genererer teknologien et heat-map, der viser hvor kunderne kigger, hvor længe de kigger, og hvor stærkt de reagerer følelsesmæssigt på det, de ser. Vi får et lignende heatmap over vores markedsføringsmateriale.
Hvorfor har I gjort det?
Meget markedsføring og butiksindretning er baseret på mavefornemmelse. Jeg er uddannet ingeniør, og det har altid pint mig, at vi ikke havde mere håndfast data på den slags. Det får vi med det her redskab. Vi undgår de mest elementære fejl, og vi udvikler løbende vores personales evne til at kommunikere effektivt. Vi bliver mere bevidste om, hvad der virker, og vi husker at holde fast i det, der er vigtigt, i stedet for at løbe efter en indskydelse eller efter det, der lige nu har vores opmærksomhed.
Som storcenter er vi udlejer og for os er teknologien også en god måde at indlede en dialog med vores lejere på. Vi tilbyder teknologien gratis til butikkerne, hvis de er interesserede.
”Det vil give os nogle virkeligt spændende muligheder for at se, hvordan de forskellige kundetyper interagerer med vores butikker, hvor længe de er i dem, hvor meget de køber osv”
Tror du det kan gavne salget?
Det tror jeg i høj grad. Jeg forventer, at vi kan forbedre vores markedsføring med 2-3 pct. gennem det her værktøj. Det er meget for en relativt lille indsats.
Har I nogle konkrete erfaringer indtil videre?
Ja, vi brugte teknologien på en butik i vores center, der sælger mobilcovers. Den viste, at kunderne stort set kun fik øje på de billige produkter i butikken og nærmest ikke så premium-produkterne, eller de secondhand-produkter butikken også solgte. Det tog vi konsekvensen af og omdesignede hele butikken, flyttede skranken frem og indrettede et forløb ned igennem butikken, som eksponerede kunderne for flere typer produkter. Det har løftet salget med 15 pct.
Hvor kom ideen til at indføre teknologien fra?
Den kom fra mig, kan jeg godt tillade mig at sige. Jeg har i mange år interesseret mig rigtig meget for adfærdsdesign og læst alt, hvad der findes om emnet. Jeg er i den forbindelse stødt på den danske hjerneforsker Thomas Ramsøy. Da jeg så, at han havde været med til at udvikle Predict, så var det oplagt at tage fat i dem.
AI-teknologien skaber et heat-map over de områder som fanger kundernes opmærksomhed.
Den kan bruges til at fra annoncer, hjemmesider, butiksfacader og butiks indretning.
Kunne du forstille dig andre områder, hvor I vil arbejde med AI?
Ja absolut. Vi arbejder lige nu på en mulighed for at tracke kunderne fra det tidspunkt, de går ind i centeret til, de forlader det igen. Det vil give os nogle virkeligt spændende muligheder for at se, hvordan de forskellige kundetyper interagerer med vores butikker, hvor længe de er i dem, hvor meget de køber osv. Det værdifulde data. Det skal naturligvis gøres helt anonymt og irreversibelt, så data ikke kan spores tilbage til det enkelte individ.
Derudover arbejder vi også med augmented og virtuel reality, som giver mulighed for nogle fantastiske kundeoplevelser, hvor børnene fx kan gå på nissejagt i centeret og pludseligt se en virtuel nisse stå midt på torvet.
Vi har også overvejet noget way-finding-teknologi, hvor kunderne skanner en QR-kode på den butik de leder efter, når de går ind i centeret, og derefter kan en pil på mobilen guide dem hen til butikken.
Alt sammen skal dog give mening både for kunderne og for os som forretning, men mulighederne er mange, og de er spændende.
De seneste
Niels Adolfsen
Niels Adolfsen har været centermanager for Aalborg Storcenter siden 2021. I 2023 blev han ligeledes centerchef for Friis Shoppingcenter, der også ligger i Aalborg. Han har tidligere arbejdet med digital markedsføring. Han er uddannet inden for science og har altid haft en interesse for adfærdsdesign.
Hvordan virker det?
AI værktøjet Predict er udviklet den danske AI-virksomhed Neurons og forudser på baggrund af eyetrack- og hjerneskanninger, hvordan kunderne oplever en butik, en kampagne eller en hjemmeside. Teknologien tager udgangspunkt i 120.000 målinger, og kan ved at koble disse med avancerede algoritmer og kunstig intelligens beregne, hvor forbrugerne kigger hen, hvor længe de kigger, og hvordan de følelsesmæssigt reagerer på det de ser, når de går ind i en butik, besøger en hjemmeside eller støder på markedsføringsmateriale.
Det er ikke kun Aalborg Storcenter, der har fået øjnene op for alle de muligheder, der gemmer sig i den ny AI-teknologi. Det har rigtig mange retailere. Er du nysgerrig på, hvordan AI vil påvirke retail fremover, så book vores foredrag om AI i retail.