Skip to main content
  • Cross Channel | Markedsføring | Strategi

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 02/04/2024

Sponseret: Annoncemarkedet er under forandring og retailerne har en kæmpe indtjeningsmulighed

I samarbejde med Adform

Annoncer og marketing er normalt noget, der hører til på udgiftssiden hos en retailer. Men ikke længere. Hos dygtige retailere, der formår at udnytte et annoncemarked under hastig forandring, udgør annoncer og marketing en meget afgørende indtægtspost med overskudsgrader, kun de færreste tør drømme om.

Det bedste eksempel på det er Amazon, der i regnskabsåret 2023 nåede en indtægt på 46,9 mia USD på at sælge annoncer. Dermed tjente online-giganten mere på at sælge annoncer end på at sælge produkter. Andre aktører, der har formået at udnytte det forandrede annoncemarked, er Walmart og Uber, mens Matas er en af de førende aktører i Norden. De fleste holder den egentlige indtjening tæt til kroppen, men der tales om overskudsgrader på 40-50% og mere til.

Baggrunden for denne forandring, er det eksperter kalder den tredje bølge indenfor digital marketing. Den betyder, at store dele af annoncebudgetter flyttes fra søgemaskiner, bannerannoncering og sociale medier og over til retailerne. Markedet for såkaldt retail media er allerede eksploderet og det forventes at vokse med 20 pct. om året, hvilket gør retail media til det hastigst voksende media kanal overhovedet. 

– Annoncemarkedet er under forandring og den forandring går hurtigt. Brugerrejsen starter ikke længere defacto på Google. I takt med den enorme stigning indenfor Ecommerce – ikke mindst gennem Corona-årene – har en stor del af brugerne fundet ud af hvilke webshops, der udbyder deres favoritprodukter til den bedste pris og hvor de i øvrigt høster fordele af at handle fx via loyalitetsprogrammer.

Det forklarer Claus Østerby, kommercielt ansvarlig for retail media hos techvirksomheden Adform, der er specialister i netop retail media. Han fortsætter:

– Den forandring betyder, at de førende retailere, i hver kategori, ejer adgangen til forbrugerne og besidder dermed de førstepartskundedata og indsigt i brugeradfærd, som leverandørerne tørster efter.

”Den forandring betyder, at de førende retailere, i hver kategori, ejer adgangen til forbrugerne og besidder dermed de førstepartskundedata og indsigt i brugeradfærd, som leverandørerne tørster efter”

Det er en af grundene til, at retailerne er leverandørernes nye mediebureau. Det stiller krav til retailerne, da de skal omstille sig til at kunne operere som medievirksomheder og udbyde produkter som et mediebureau.

De retailere, som bedst formår at omstille sig til denne nye virkelighed, vil få den største del af retail media omsætningen. Vi spår, at retail media inden for få år vil være markedsafgørende, siger Claus Østerby.

Hvad er retail media

Retail media vil grundlæggende sige, at retaileren bruger sine eksisterende kanaler – fysiske som digitale – til at reklamere for en leverandør. Det er interessant for leverandøren, fordi retaileren kender kunden og kan benytte førstepartskundedata til at hjælpe leverandøren med at eksponere forbrugeren for helt præcise budskaber. 

Den tendens forstærkes yderligere af, at GDPR og nye regler for forbrugerbeskyttelse gør det vanskeligt, at benytte de data som samles op på søgemaskiner og sociale medier. 

De eksponeringsmuligheder som retailerne i forvejen tilbyder leverandørne er ofte reguleret ift størrelsen af tradebudgettet el markedsføringsbidraget, der er en del af samhandelsbetingelserne. Med aktivering af en Retail media platform vil retaileren få flere muligheder at tilbyde leverandøren og mulighed for også at få adgang til leverandørernes marketingbudget. Hvilket åbner op for indtjening af en helt anden størrelse. 

– Man skal forestille sig, at retaileren sidestilles med traditionelle reklamer som en tv-reklame på TV2, en bannerannonce på EB.dk eller en stor plakat i byrummet. Jo tættere på købsøjeblikket du kan eksponere en bruger for en relevant reklame, desto højere sandsynlighed er der for at påvirke købsadfærden. Når f.eks. Coca-Cola skal finde ud af hvor deres annoncekroner skal bruges, så er det attraktivt for dem at eksponere de forbrugere, der reelt er i markedet for sodavand og sidder med Dankortet i hånden og skal beslutte hvilken sodavand, der skal ned i kurven – fremfor at skyde med spredhagl, forklarer Claus Østerby. 

Men hvordan kommer man i gang med retail media? Et oplagt sted at starte er hos den danske tech-virksomhed Adform, der er en af landets førende, når det kommer til netop retail media. Adform kan rådgive og vejlede retailere ift det omsætningspotentiale, der kan være for den enkelte ift retail media. En anden fordel er, at de mediebureauer, som leverandørerne benytter sig af, har en Adform-konto hvorfra en del af mediebudgetterne allokeres. Det betyder at retailere, der samarbejder med Adform har en høj chance for nemmere at få adgang til de lukrative nye mediebudgetter.

Hvis du vil høre mere om, hvordan Adform kan hjælpe dig og din virksomhed til at hoppe med på det accelererende retail-media-tog, så kontakt Claus Østerby på claus.osterby@adform.com eller 40400548.

De seneste

Hvorfor Adform og Retail Media?

Adform leverer infrastruktur, der gør retailere i stand til at operere som medievirksomheder og optimere omsætningspotentialet fra Retail Media.

Adform er en dansk teknologivirksomhed fra 2002, der er globalt førende indenfor adtech. Adform har datterselskaber i 29 markeder og har 750 ansatte.

Ultra Violet er et af de rigtig mange koncepter, der bliver fremhævet i vores internationale udgivelse Retail Innovations 2024. Vi præsenterer udgivelsen og går i dybden med de vigtigste globale retailtrends og stærkeste cases på vores Trend-seminar i maj i år.

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop