-
Analyse | Digitalisering | Forbrugeradfærd | Trend
TEMA – AI I RETAIL: Sådan vil AI forandre retail
Der findes et før og et efter AI. Det gælder alle brancher, og det gælder i den grad også retail, hvor alt fra rekruttering til lagerstyring, betaling og butiksindretning vil blive påvirket af den ny teknologi.
Mange eksperter taler om AI som den fjerde industrielle revolution – efter dampmaskinen, samlebåndet og computerchippen – og de forudser, at teknologien vil ændre grundlæggende på den måde vi producerer, forbruger og driver forretning på. Nogen har sågar sammenlignet betydningen af AI med opdagelsen af elektriciteten eller sågar ilden!
Under alle omstændigheder er AI en teknologi man ikke kan sidde overhørig, hvis man vil være en del af fremtidens retail.
Største effekt af AI-investeringerPræcis hvordan AI vil påvirke retail er imidlertid til diskussion. Kigger vi på, hvad de retailere, der allerede har eksperimenteret med teknologien, konkret har gjort, har deres indsatser især været inden for især markedsføring og kundeservice. Således viste en analyse fra vores internationale partner i Mind Retail, at af de 47 største AI projekter retailere gennemført i 2023 handlede 15 om visuelt design, 13 om tekst-generering og syv om kundeservice.
Det skyldes imidlertid nok i højere grad, at disse områder er nemme at gå til end, at det er de områder med det største potentiale. Det kan man forvisse sig om, hvis man konsulterer diverse konsulentrapporter om Ais potentiale i retail-sammenhæng. Et sammenkog af dem viser i stedet, at AI vi have størst effekt inden for betaling-