PARTY I PROVINSEN
– når en discountbutik åbner i en lille by
Du læser om det. Du hører om det. Du er måske så heldig, at du ligefrem oplever det. Og nej, vi taler ikke om en månelanding, men derimod om åbningen af en ny Rema 1000. For ja, mere skal der ikke til, så bliver der festet og fejret rundt omkring i det ganske, danske land, når byens indbyggere får sig et nyt sted at frekventere.
Arbejder du i retailbranchen, kan det umuligt være gået din næse eller din inbox forbi, at nogle af landets største kæder åbner den ene butik efter den anden. Vi har, i vores nyhedsbrev Retail Watch, i hvert fald nævnt et par stykker en del gange. Du har blandt andet kunne læse om Rema 1000, der har travlt med at nå deres mål med 430 butikker ved udgangen af 2024. De er i skrivende stund oppe på 411, så alt tyder på, de nok skal nå det.
Og sådan en butiksåbning, særligt i de mindre byer, er lidt af en begivenhed…
Jeg bor i Fredensborg. En såkaldt stationsby med ca. 9000 indbyggere – smukt placeret ved Esrum Sø, Fredensborg Slot og den dertilhørende Slotspark. Vi vinker ofte til Kongen, prinserne og prinsesserne og begge dronninger. Størstedelen af beboerne i byen bor her primært på grund af smuk natur, sikre stisystemer og gode folkeskoler. For ligesom mange andre småbyer, kæmper Fredensborg bymidte med lukkede butikker, alt for mange middelmådige frisørsaloner og et pinligt fravær af indkøbsmuligheder. Vi har en SuperBrugsen, der ligger lidt væk fra bymidten og en Netto – begge velkørende og yderst udmærkede. Føtex Food måtte vi sige farvel til hurtigere, end vi kunne nå at vænne os til højere priser og friskere råvarer. Nu er der i øvrigt rykket et træningscenter ind i de mørke lokaler i stedet. Dør om dør med den velfungerende Netto lå der, indtil i starten af året, en Aldi. Tabet af den tyske kæde var til at føle på, for det var et vigtigt indkøbsalternativ.
Herefter måtte vi gennem rygter om, at Salling Group havde købt de tomme lokaler for at holde nordmændene væk. Av, den sved hos os, og til sidst måtte byrådet på banen og blande sig i de lokale Facebook-grupper og manede den til jorden. Derfor var glæden så absolut til at få øje på, da det blev offentliggjort, at Rema 1000 med 1000 procent sikkerhed ville overtage.
Spændingen stiger
To måneder inden åbning, begyndte nedtællingen på de sociale medier, og Fredensborg-genserne lagde ikke skjul på deres begejstring på butikkens Facebookvæg. Der blev vist billeder fra renovering, små teasere af lokalet og den nye, lokale købmand blev præsenteret.
Selv Netto, der ligger dør om dør, var begyndt at sætte en kurv ud med gratis frugt til børnene, som mange måske har oplevet, når de har handlet i en Rema 1000. En mindre ting, men det er jo et tegn på, at konkurrence er sundt. For Netto trængte bestemt også til at spænde op visse steder, Og dét blev gjort!
Nå, men begejstringen ville så absolut ingen ende tage, og jeg er sikker på, der er i mange hjem var sat et stort kryds den 20. juni. Det var der også her, hos undertegnede, men det var nu allermest fordi, det ældste barn fyldte otte år.
Weekenden inden åbningen inviterede byens nye nordmænd til et ”nok se, men ikke røre”-event, hvor man kunne smugkigge på en butik, der var ved at få fyldt godt op på hylderne. Selv det var lidt af et tilløbsstykke.
Men intet slår naturligvis selve dagen, hvor der for en gang skyld var ryddet op ude foran, og den røde løber rullet ud, så selv de lokale kongelige ville være imponeret.
“For ligesom mange andre småbyer, kæmper Fredensborg bymidte med lukkede butikker, alt for mange middelmådige frisørsaloner og et pinligt fravær af indkøbsmuligheder”
En butik med plads til indkøbsvognen
Det var en blandet landhandel af folk og fæ (ja, sådan siger vi på landet), men det var nok pensionisterne, der fulgte mest i landskabet. Det er der i øvrigt ikke noget nyt i heroppe. Folk var glade, smilende og ualmindeligt høflige.
Jeg overhørte flere sætninger som: ”Hold da helt op, hvor er her flot,” og ”Sikke dejligt meget plads der er her på gangene – så kan man rigtigt stå og snakke uden at bremse for andre” og ”Sikke flot varerne ligger på hylderne” og ”Dejligt meget økologi der ikke koster en bondegård” og ”Dejligt med god betjening og store smil”.
Og lige præcis det sidste var også noget, jeg selv bed mærke i. Ualmindelig god service hele vejen rundt. Personalet var på, hjælpsomme, storsmilende og havde tydeligvis fået at vide, at de skulle huske at sige: ”Hav en rigtig god dag”, når man betalte sine varer. Uanset hvor indøvet det var, så fungerede det. Alt i mig havde lyst til at komme igen kun på grund af den gode stemning.
For lad mig være ærlig – det var ikke den lidt tarvelige pølsebod, hvor man kunne nappe et stykke kogt pølse på en bambusgaffel eller den triste bod med smagsprøver fra en middelmådig smøreost, der gjorde det for mig.
Jeg havde nok regnet med lidt mere fest og farver sådan en åbningsdag. Gratis is, hotdogs, smørpakker til 5 kroner uden max antal pr. kunde, sjove hatte, vilde goodiebags og festligt musik. Men nej.
Kan den gode Rema 1000 service fortsætte?
I dag kan Rema 1000 fejre en uges fødselsdag i den lille Slotsby. Facebook-grupperne vidner om stadigt glade kunder, der er begejstrede for byens nye beboer. Netto, der ligger to skridt til venstre, kan igen få lidt luft efter at have været den eneste indkøbsmulighed i bymidten. Jeg gør det selv. Tjekker tilbudsaviserne, skriver ned og klapper mig selv på skulderen over den 5’er, jeg har sparet. Smutter i Netto og køber æbler og bananer, mens de lige inde ved siden af i Rema 1000 har gode priser på grillpølser. Alternativet er vidunderligt, og det pynter på den lille by. Det giver liv. Det giver snak. Det bringer glæde. Og vigtigst af alt så giver den slags samme stemning, som en landsholdskamp gør: bringer os tættere sammen. Store ord at bruge i retailbranchen, men der skal ikke så meget til i en lille by, der har lidt under ekstrem butiksdød de sidste 10-15 år.
Nu er jeg bare ufatteligt spændt på, om den gode service og det rene fortov fortsætter. Her, en uge efter, er det stadig en lige så stor fornøjelse at besøge Rema 1000.
Men kurven med gratis frugt til børnene er forsvundet – både hos Netto og hos Rema 1000?
De seneste
Bliv klogere på dagligvare- og conveniencemarkedet
I Supermarkeds- og kioskhåndbogen er netop kommet på gaden, og her får du analyser af butikstyperne, kæderne og koncernerne, så du kan få det fulde overblik over aktørerne og deres markedspositioner. I denne udgave sætter vi særligt fokus på lavpriskædernes indbyrdes kamp om markedsandelene, fordi der er turbulens i netop denne del af markedet efter Aldis nedlukning og Rema 1000´s vilde igangværende butiksvækst.
Du får et samlet overblik over hele dagligvarebranchen med analyser af udviklingen i branchen, profiler for alle kæderne i såvel dagligvare- som conveniencesektoren samt operationelle butiksfortegnelser, opbygget som du kender dem fra tidligere. Og meget, meget mere.