Skip to main content
  • Interview | Kommentar:

Af: Katrine Memborg
Dato: 01/07/2024

JUNI MÅNED

Måneden, der gik i retail

Årets første sommermåned er slut, og det betyder, at vi har bedt vores direktør, Dorte Wimmer, om at lukke os ind i hendes måned set med retailbriller på. Det er ingen hemmelighed, at der bl.a. står Coop og AI på programmet.


Hvilke to emner vil du gerne fremhæve fra juni måned?

– Coops udmelding! Hold da op, hvor fik jeg travlt med interviews den dag, og min carport blev forvandlet til et tv-studie. Haha!

Den har jeg ventet på i nogle måneder, så da fik nys om, at der ville ske noget, føltes det som en forløsning. Jeg blev dog noget skuffet over indholdet, som efter min mening slet ikke informerede om, hvordan de har tænkt sig at vende det store minus til et plus. Der var ingen plan og ingen retning, men det kommer forhåbentlig snart. Jeg ser det som en del 1 – dog en noget kedelig en af slagsen. 

– Den anden ting, jeg gerne vil fremhæve, og som jeg synes, er ret interessant, at denne her dobbelthed, der er i forbruget for tiden. Vi er enormt prisfikseret og handler oftere i kinesiske discount webshops. Den der fokusering på tilbud fylder meget i vores måde at handle på. Vi så i vores udgivelse, Kæder i Dansk Detail 2024, at de kæder, der går frem, er Billigblomst, Normal, thansen osv. Lavpris har vind i sejlene! Men det har ikke fået os til at skære luksus fra, og det er her, den interessante dobbelthed kommer ind i billedet. Vi ønsker stadig luksus, men vi er blevet skarpere på, hvornår og hvordan, vi vælger det til, og vores køb skal give os en oplevelse.  

– Den dobbelthed kan som retailer og brand være udfordrende at arbejde med. For man vil helst ikke være noget for mange, for så ender man med at være ingenting for mange. Så at skabe den sunde forretning er blevet mere kompleks, men også klart mere interessant, synes jeg. En kunde kan handle en taske til 15.000 kroner i Louis Vuitton og fem minutter senere står den samme kunde og tjekker tilbudsvarer i Rema 1000. Så hvordan tiltrækker man den kunde? Dét har jeg pludret meget om over middagsbordet derhjemme her i juni.

Hvad har fyldt ekstra meget hos dig i juni måned?

– Stadig AI. Alle taler om det, og vi er jo efterhånden enige om, at AI er det nye sort.  Men hvordan sikrer vi, at AI ikke bliver en tidsrøver? Jeg prøver selv, men for mig er det stadig en underholdende tidsrøver og ikke en tidsbesparer, som jo er meningen i et kommercielt mindset. Det dilemma fornemmer jeg, mange mindre virksomheder sidder med. At AI ikke kun skal være for sjovt, men også noget, der giver værdi. Jeg har ingen løsning, men jeg er selv virkelig nysgerrig på, hvordan vi som en mindre virksomhed kan bruge AI til at effektivisere og give os business. Særligt når man som et lille firma ikke bare kan oprette et helt hold af AI-eksperter. Så jeg tænker meget over, hvordan man kommer igennem AI-rejsen, når man ikke har en stor organisation bag sig?

Dine bedste oplevelse i juni måned?

– Jeg var til VL døgn, og det handlede sjovt nok om AI, men med overskriften: Kræver kunstig intelligens mere intelligent ledelse? Meget spændende dilemma. 700 topledere fra nogle af de største danske virksomheder samlet på Egeskov og blev klogere. Der var mange virkelig gode oplæg, og så gør det bestemt heller ikke noget, at der er sådan lidt fætter-kusine-fest stemning, når vi mødes. Hyggeligt og fagligt meget spændende!

Og så må jeg også nævne vores egen AI konference, som satte mange tanker i gang hos mig. Det har gjort mig endnu mere nysgerrig på alt det, AI kan og vil gøre i fremtiden. Måske har jeg endda endnu flere spørgsmål nu, end jeg havde inden vores konference. Spændende event med gode talere.

Hvad står din sommerferie på?

– Jeg skal fortsat tænke på AI, og jeg skal give mig selv tid til at være nysgerrig og udforske. Men jeg skal da også lige en tur til Bordeaux og smage lidt vin. Og hvem ved, måske der bliver tid til en afstikker til Paris. Herhjemme står den på sommerhus projekt, hvor vi er i fuld gang med at bygge ud og om, så der er vel et par byggemarkeder eller to, der får glæden af mit selskab i løbet af sommeren.

Og hvad ser du mest frem til, når du er tilbage i august?

– Vi har hos Retail Institute Scandinavia et spændende efterår foran os med interessante emner. Dagligvarehandlen, som vi hele tiden tager temperaturen på. Hele Kina delen, som snart danner rammen for en halvdagskonference. Hvad sker der derude? Hvor skal vi hen? Hvordan lader vi os inspirere af kineserne? Og så kigger vi nærmere på ledelsesdelen, som vi også har afsat en konference til, som afholdes til efteråret. Det er de tre temaer, vi sætter ekstra fokus på, og jeg kan allerede nu mærke, at jeg er i akutfarezonen for at lære noget nyt.

Det sker

Det sker

  • Årets Dagligvarekonference

    Tilmeld dig spændende indsigt her

  • Ny udgivelse

    Læs her

    Ny udgivelse af Supermarkeds- og kioskhåndbogen

  • Book din egen Retailtur

    Læs mere her

    Få jeres helt egen tur med os som guide

  • Nye branchetal

    Kun for medlemmer

    Download de nyeste branchetal lige her

  • Kinas innovative løsninger

    Morgenmøde

    Tilmeld dig et møde med indsigt

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan, du vinder fremtidens kunde?

  • Ny bog

    Læs her

    Ny udgivelse af Kæder i Dansk Detailhandel

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop