Aeon Lake Town: Japans grønne storcenter
Aeon Group, der efter eget udsagn er den største detaillist i Japan målt på omsætning, ligger ikke på den lade side, når det gælder den grønne bølge. Selskabet har just åbnet storcentret Aeon Lake Town Shopping Center – et center, hvor der ikke er sparet på de grønne løsninger.
Aeon Lake Town Shopping Center består af to separate bygninger. Den ene er Mori, som betyder skov, mens den anden er døbt Kate, der betyder vind. Området mellem de to bygninger er prydet af en stor sø, der er tre gange så stor som Tokyos berømte sø Shinobazu no Ike.
Den overordnede filosofi bag centret er Hito to Shizen ni Kokochi Ii, hvilket betyder noget i stil med: mennesket og naturen i smukt samspil. I det 220.000 m² store center er der arbejdet intenst med at minimere det aftryk, man sætter på miljøet.
Også inde i centret spiller natur og planter en stor rolle. Mange af væggene er green walls, det vil sige vægge, der vokser planter på – en trend, som er vokset med stor hast de seneste år.
En stor del af Aeon Lake Town Shopping Centers energi hentes fra solceller, og når der skal bruges brændstof, anvendes der selvfølgelig hybride brændstoffer. De mange miljøtiltag betyder tilsammen, at Aeon Lake Town Shopping Center bruger ca. 25 procent mindre energi end et konventionelt shoppingcenter – noget der for øvrigt også gælder for det nyåbnede Westfield i London.
Om det er et statement eller en fremtidssikring, skal være usagt, men sikkert er det, at Aeon Lake Town har opført Japans første ladestation til el-drevne biler. 30 minutters opladning er nok til 120 kilometers kørsel. En glimrende værdiforøgelse af shoppingturen – helt uden, at indehaverne af bilerne skal foretage sig noget.
Aeon Lake Towns hjemmeside rummer, udover nødvendige informationer, også informationer om miljø, økologi og grøn livsstil. Storcentret arrangerer grønne møder, hvor kunderne hjælpes til at leve mere miljørigtigt, og der er en informationsbod i centret, hvor kunderne kan få oplysninger om miljø og miljøinitiativer.
Miljø er en gang for alle kommet på forbrugernes dagsorden, og derfor giver det god mening at mikse miljøinitiativer med detailhandel. Det er loyalitetsskabende at kæmpe aktivt for miljøet, og det giver kunderne anledning til ikke blot at købe varer, men også god samvittighed.