American Apparel giver forbrugerne magten over ny reklamekampagne
Provokationer er ikke fremmede for American Apparel, de er nærmest indbyggede i selskabets DNA. Woody Allen har offentligt taget afstand fra virksomheden, for at have brugt et stillbillede fra en af hans film i deres reklamer.
American Apparels reklamer, der er mistænkeligt tæt på at ligne et klip fra en sengekantsfilm fra 1970’erne, har længe vakt forargelse verden over og virksomhedens store politiske engagement med en liberal (i amerikansk forstand) dagsorden har delt vandene.
Man kan være enig eller uenig i selskabets metoder, men forbrugerne er ikke i tvivl. American Apparel er cool! Faktisk er selskabet og dets produkter adskillige gange blevet kåret til markedets mest trendsættende, og det kan ses i væksten, der er stor – selv i disse krisetider.
Forvirringen omkring brandet skal nok tage yderligere til, efter selskabet har demokratiseret sin seneste reklamekampagne. Kampagnen bliver udrullet i Harlem i New York, og det er brugerne på American Apparels hjemmeside, der bestemmer hvilket billede, skal bruges i kampagnen Brick Graphic.
Det er ikke nogen dum strategi. Undersøgelser viser, at forbrugerne har meget stor tillid til brands, der benytter sig af brugerindragelse. Det kan medlemmer af Retail Institute Scandinavia læse mere om i næste nummer af Retail+.