Differentiering: Sig det, så kunderne husker det
Konkurrencen er hård inden for mange brancher, og det samme er kampen om kundernes opmærksomhed. Alt for ofte sælges de samme budskaber på en nærmest identisk måde. Det gør det svært for kunderne at huske netop dit budskab fra konkurrenternes.
Men det kan sagtens lade sig gøre at sende det samme budskab som konkurrenterne, men sende det på en måde så kunderne netop husker netop det, du sagde.
Et godt eksempel på det er Southwest Airlines. Flyselskabets stewarder og stewardesser byder kunderne velkommen på en noget anden måde end det sædvanligvis er tilfældet. Kan en fra personalet synge country, bliver velkomsthilsnen sunget country-style, kan en rappe, gør han det og andre igen fortæller vittigheder.
På den måde får det noget rutineprægede velkommen-ombord-på-flyet budskab liv, og den sterile rolle flypersonale har brydes. Og bedst af alt. Gæsterne kan huske, hvilket selskab de fløj med.
Virgin America har forsøgt at gøre op med den meget rutineprægede måde sikkerhedsinstruktionerne formidles på. Virgin har fremstillet en tegnefilm hvor fisk, nonner, tyrefægtere, en tyr m.m. er ude at flyve, og det er dem der har hovedrollerne i sikkerhedsinstruktionen. Sikkerhedsinstruktionerne formidles i en morsom og let-ironisk tone.
Det er meget enkelt: Du har en gang i mellem brug for at sige det samme som dine konkurrenter, men du behøver ikke sige det på den samme måde.
Southwest Airlines rap
Southwest Airlines country
Virgin Americas sikkerhedsinstruktioner