Skip to main content
  • E-handel | ForbrugeradfĂŠrd | Sociale Medier | Teknologi | Trend

Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 20/01/2022

Dine fremtidige salgskanaler er allerede hverdag i Kina

Interview med  Jacco Bouw, Social & E-commerce Explorer of China, AgencyChinace]Kina er epicenter for handel pĂ„ sociale og digitale kanaler, og som landet med nogle af de mest tech-kyndige forbrugere giver markedets trends og tendenser et kig ind i, hvad vi kan forvente os af fremtidens retail pĂ„ vores egne breddegrader.[Vi har taget en snak med Jacco Bouw, Social & E-commerce Explorer of China fra AgencyChina, der er ekspert i marketing teknologi og en af vores internationale partnere, og spurgt, hvad der er op og ned i digitale trends og tendenser i Kina i Ăžjeblikket.[[blockquote text=”I de sidste fire Ă„r har markedet ĂŠndret sig hurtigt. Det sker pga. handlen pĂ„ de online markedspladser. I Europa stammer 50 pct. af forbruget fra online markedspladser, hvor det i Kina er oppe pĂ„ omkring 85 til 90 pct.” show_quote_icon=”yes” text_color=”#000000″ quote_icon_color=”#43d7af”][Markedspladser er det nye sortMarkedspladser, liveshopping, sociale medier, digitale hubs og virtuelle vĂŠrktĂžjer. Mulighederne er mange, nĂ„r forbrugerne shopper online, og de seneste Ă„rs coronanedlukninger og begrĂŠnsninger pĂ„ fysiske aktiviteter har kun givet den digitale og teknologiske udvikling bedre vĂŠkstbetingelser.

IfĂžlge Jacco Bouw har sĂŠrligt markedspladserne vokset sig store i Kina i lĂžbet af de sidste fire Ă„r. Vi kender markedspladserne fra de europĂŠiske spillere som Zalando eller Asos, og i Kina udgĂžres markedet af tilsvarende mange forskellige markedspladser, der dog typisk ejes af de store, dominerende spillere Alibaba og JD.com.

– I de sidste fire Ă„r har markedet ĂŠndret sig hurtigt. Det sker pga. handlen pĂ„ de online markedspladser. I Europa stammer 50 pct. af forbruget fra online markedspladser, hvor det i Kina er oppe pĂ„ omkring 85 til 90 pct. I Kina opsĂžger du ikke brandsne direkte, som du gĂžr i Europa, hvor du fx gĂ„r ind pĂ„ Levi.com, hvis du vil kĂžbe noget fra Levi’s. I Kina gĂ„r du til Alibaba.

Markedspladserne er altsĂ„ forbrugernes foretrukne shoppingkanal i Kina. I Europa fĂ„r markedspladserne ogsĂ„ en stadigt stĂžrre betydning, og flere og fere forbrugere shopper allerede via fx Amazon og Zalando, bl.a. fordi det her, ifĂžlge Jacco Bouw, er en fordel fx at kunne sammenholde forskellige brands produkter med hinanden. PrĂŠcis hvorfor markedspladserne er sĂ„ populĂŠre, kan du hĂžre mere om til vores konference Refresh Retail 2022 d. 30. marts, hvor Jacco indtager scenen og gĂ„r i dybden med de dominerende forbrugertrends i Kina.[[blockquote text=”Fordelen ved liveshopping er, at forbrugerne kan fĂ„ en masse detaljer om produkterne, som de ikke ellers ville kunne fĂ„, nĂ„r de shopper online. I fysiske butikker kan de mĂŠrke, rĂžre og spĂžrge ind til produktets materialer mv. Det kan de ikke online, men med liveshopping kommer det meget tĂŠt pĂ„.” show_quote_icon=”yes” text_color=”#000000″ quote_icon_color=”#43d7af”][Liveshopping gĂžr onlineshopping mere relevantUdover stigningen i markedspladsernes popularitet er liveshopping, live streaming eller interaktiv e-handel (kĂŠrt barn har mange navne) en dominerende trend i Kina lige nu. FĂŠnomenet hĂŠnger tĂŠt sammen med de sĂ„kaldte KOLs (Key Opinion Leaders), som kan sammenlignes med de influencere, vi kender i Europa – blot i vĂŠsentligt stĂžrre format. KOLs har nemlig en enorm fĂžlgerbase, og 90 mio. fĂžlgere er ikke unormalt. En af de fĂžrende KOLs i Kina, Li Jiaqi, solgte for omkring 1,5 mia. euro pĂ„ bare 24 timer pĂ„ sidste Ă„rs Singles Day via netop en liveshopping-session, hvor fĂžlgerne kunne kĂžbe produkter, samt modtage rĂ„d og rabatter. Men hvorfor er liveshopping-metoden sĂ„ populĂŠr blandt de kinesiske forbrugere?

– Fordelen ved liveshopping er, at forbrugerne kan fĂ„ en masse detaljer om produkterne, som de ikke ellers ville kunne fĂ„, nĂ„r de shopper online. I fysiske butikker kan de mĂŠrke, rĂžre og spĂžrge ind til produktets materialer mv. Det kan de ikke online, men med liveshopping kommer det meget tĂŠt pĂ„. Her kan influencerne fortĂŠlle dig, hvordan det fĂžles, hvad du skal kombinere det med, og fĂžlgerne kan stille relevante spĂžrgsmĂ„l direkte og med det samme, fortĂŠller Jacco Bouw.

Detaljerede beskrivelser og mulighed for specifikke spÞrgsmÄl og svar til og fra forbrugerne er altsÄ ifÞlge ham med til at gÞre shoppeoplevelsen mere autentisk og relevant for den enkelte. Og relevans er vigtigt, hvis man vil fastholde de krÊvende forbrugeres opmÊrksomhed. IfÞlge Jacco Bouw, er algoritmer ogsÄ et hemmeligt vÄben i netop den kamp, og her kan man med fordel lade sig inspirere af de sociale medier, sÄsom videoplatformen TikTok.[TikTok-effektenPÄ TikTok sÞrger komplekse algoritmer for, at forbrugeren hele tiden fÄr serveret det, der hÞjest sandsynligt er mest interessant for lige netop dem, med intentionen om at fastholde dem sÄ lÊnge som muligt pÄ platformen. Det forsÞger man at udnytte i kinesisk retail.

IfÞlge Jacco Bouw, er det netop den slags algoritme, der bruges pÄ e-handelsplatforme, sÄledes at forbrugernes shoppeprÊferencer hele tiden bliver mÞdt.

– NĂ„r forbrugerne tager pĂ„ shopping fysisk, gĂ„r de typisk efter bestemte brands eller deres favoritbutikker pĂ„ den gade, de shopper pĂ„. De gĂ„r ikke ind i alle butikker ved siden af hinanden op og ned ad StrĂžget. PĂ„ e-handelsplatforme kan algoritmen tilpasse shoppeoplevelsen til den enkelte og sĂžrge for, at den virtuelle shoppegade kun bliver fyldt med butikker, brands og produkter, der er relevante for den enkelte forbruger. Det er en ĂŠgte game changer, lyder det fra Jacco Bouw.

Det sker

Det sker

  • MedlemsmĂžde

    6.dec 2023

    Vores nĂŠste Retail Connect medlemsmĂžde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig Ă„rets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    LĂŠs her

    Nu kan du fÄ fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • BĂžger

    Bestil her

    Med viden og overblik stÄr du stÊrkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop