-
Analyse | Butikker | Forbrugeradfærd | Innovation | Konference | Markedsføring | Oplevelser
Er du klar til det nye år? 5 forbrugertyper, der vil dominere i 2018
Forandring. Dét er et ord af enorm betydning og i den grad 2017s helt store buzzword for os, der beskæftiger sig med retail. Nu er vi trådt ind i 2018, og det står for mig helt klart, at forandring fortsat vil dominere i dette, nye år. Vi er vidne til, og som forbrugere og verdensborgere selv en del af, en social revolution, hvor forbrugernes behov og forventninger er enorme drevet af den rivende teknologiudvikling. De store forandringer føres især an af de digitale indfødte Generation Y og Z, som er tydelige beviser for ændringer i måden, hvorpå man socialiserer sig og generelt begår sig på i livet – også, når det gælder shopping og valg af brands – samt nytænkende og innovative aktører, der sætter nye standarder for, hvad retail kan. Forbrugernes forventninger til retailere og brands stiger og ændrer sig med internettets hast, og retailere må som konsekvens reagere proaktivt og hurtigt tilpasse sig den nye virkelighed.
Den nye bog, Refresh Retail går i dybden med bl.a. the expectation economy. Herunder giver vi dig et uddrag af bogen og præsenterer dig for de fem forbrugertyper, der vil dominere i 2018, SUBIT’erne.[unordered_list style=”circle” animate=”no”]
- Den Snusfornuftige forbruger
Fremtidens forbrugere er oplyste og snusfornuftige. De har stor viden om produkter og brands, og alt er kun et klik væk. De sondrer klart mellem, hvad der giver værdi for dem ift. prisen og foretager deres valg med udgangspunkt i ligningen: pris versus samlet oplevelse. De trader op og køber flere premium-produkter til en premium-pris, hvor det giver mening for dem og trader down, dvs. vælger billige løsninger, hvor det giver bedst værdi. - Den Utålmodige forbruger
Generation Y er utålmodige shoppere. Utålmodigheden har rødder i deres store, digitale orientering. Online betyder ingen kø og hurtig betaling, og de ’leveregler’, der er gældende online, bliver overført i adfærd til offline-verdenen, der forventes at følge med. Utålmodigheden mærkes bestemt også online, hvor hver fjerde (24 %) kunde dropper en onlinebestilling grundet for lang leveringstid. - Den Bevidste forbruger
Det er ikke længere kun eliten, der har det bevidste forbrug for øje. Hele 80 pct. af de danske forbrugere angiver, at de har fokus på bæredygtighed. Genbrug er blevet hipt, og tidligere tiders signaler om lavstatus og pengemangel er afløst af stærke signaler om individualitet og omtanke for omgivelserne. Værdikæden for produktet og kædernes profil (purpose) er i højsæde og ikke længere nice to have, men et must have. - Den Individuelle forbruger
Forbrugerne ønsker i langt højere grad end før at udtrykke deres individualitet. Det kommer især til udtryk i den store efterspørgsel på personliggjorte produkter, service og oplevelser. De kræver, at retailere og brands tilpasser sig dem, og ikke omvendt. Hver fjerde (25 %) af de kvindelige Generation Y’er ønsker målrettede tilbud, og hver femte (21 %) vil være meddesigner af produktet for derigennem at vise personligheden. - Den Travle forbruger
Opfattelsen af at have travlt er en kerneværdi hos Generation Y. 69 pct. angiver, at de har travlt, og til sammenligning er det blot 47 pct. hos gruppen på +34, der har samme opfattelse. Forbrugerne søger derfor konstant at optimere deres tid. Derfor er ’return on time’ et vigtigt parameter at have for øje i skabelsen af relevante kundeoplevelser; som retailer og brand skal man fokusere på enten at bidrage til at spare tid eller skabe oplevelser, der er så attraktive, at man er værd at bruge tid på.
[/unordered_list]Har du styr på forbrugerne anno 2018 og frem? Det kan du få gennem bogen her, eller du kan booke et foredrag til din egen virksomhed.
Med ønsket om et godt og indbringende 2018 for os alle!