FeMale Innovations
âMĂŠnd er fra Mars, kvinder er fra Venusâ. SĂ„dan lyder et velkendt citat, men stemmer det overens med virkeligheden? Det kan ikke benĂŠgtes, at der selvfĂžlgelig er forskel pĂ„ mĂŠnd og kvinder – men gĂŠlder det ogsĂ„ nĂ„r de shopper? Retail Institute Scandinavia vil med en heldagskonference forsĂžge at gĂžre aktĂžrer klogere pĂ„ hvordan man skal ramme â eller ikke ramme â den mandlige og kvindelige forbruger. Er der virkelig sĂ„ stor forskel som det antages eller er vi mere ens end som sĂ„?
The Cloakroom: Shopping pÄ mandens prÊmis
En af konferencens key notes er Kasper Brandi Petersen, som vil fortÊlle om konceptet og idéen bag The Cloakroom. Kort fortalt gÄr dette ud pÄ at give mÊnd mulighed for effektivt at opdatere deres garderobe uden at forlade hjemmet. Manden bliver tildelt en personlig shopper, hvorefter de i samarbejde finder ud af hvad der vil klÊde ham. Derefter overtager den personlige shopper opgaven og manden modtager 8-10 sÊt tÞj, som han enten kan beholde eller sende tilbage. Her lÊgges vÊgt pÄ, at shopping skal vÊre sjovt frem for en frustrerende opgave, hvilket tiltaler en stor del af det mandlige segment. En kvindelig fokusgruppedeltager verificerer dette i nedenstÄende citat:
âTĂžj, sĂ„ stĂ„r han inde i tĂžjbutikken med armene nede af siden og kigger pĂ„ mig og ekspedienten, mens vi bliver enige om, hvad der klĂŠder hamâŠâ (Kvindelig fokusgruppedeltager, 27 Ă„r)
Forretningskonceptet appellerer til den travle mand, som ikke gider bruge flere timer i et indkÞbscenter. Idéen er udsprunget af Kasper Brandi Petersens holdning, at det ikke er muligt at ramme mÊnd og kvinder samtidigt.
Anthon Bergs lyserĂžde univers
Med mere end 125 Ă„rs erfaring inden for fremstilling af finere chokolade er Anthon Berg blevet et stort og anerkendt brand verden over. PĂ„ trods af dette, er der dog stadig brug for kontinuerlig fornyelse. Anthon Berg har med sit lyserĂžde univers fornyet sig og formĂ„et at lave en attraktiv brand activation, som har sikret brandet en ny, attraktiv position pĂ„ markedet. âYou can never be too generousâ har affĂždt prisvindende tiltag, herunder âGenerous Storeâ og âDet GenerĂžse Juletogâ, som kĂžrte unge gratis hjem til jul. Senest lavede Anthon Berg brand activation i forbindelse med Valentinsdag 2014. Brandet satte lyserĂžde bĂŠnke op i KĂžbenhavns bydele med henblik pĂ„ at bringe folk tĂŠttere pĂ„ hinanden. Mekanikken i bĂŠnkene gjorde, at nĂ„r folk satte sig, gled sĂŠderne tĂŠttere sammen. Ydermere, opfordrede reklamesĂžjler ved de udvalgte bustoppesteder til, at man uploadede en sĂ„kaldt âcouplieâ pĂ„ Instagram, som kort beskrevet er et kramme- eller kyssebillede. Ved at uploade et billede pĂ„ #sticktogether fik parrene mulighed for at vinde en rejse til Paris og ydermere, blev billederne vist pĂ„ de digitale reklamesĂžjler ved busstoppestederne.
Dermed har Anthon Berg via brand activation formÄet at rykke sit brand op pÄ et nyt, spÊndende niveau og dermed re-positioneret sig pÄ markedet.
Der er altsĂ„ i dag rigtig mange mĂ„der at styrke sit brand pĂ„, og det er nĂŠrmest kun fantasien der sĂŠtter grĂŠnser. At mĂ„lrette sin marketingstrategi til henholdsvis kvinder eller mĂŠnd, kan i hĂžjere grad give en fĂžlelse af ar det er âmig de snakker tilâ, hvorfor forbrugeren, i teorien, vil give brandet mere opmĂŠrksomhed. Det er ikke lĂŠngere de store, dyre marketingkampagner der gĂžr forskellen. I en digital tidsalder, hvor forbrugeren i mange tilfĂŠlde er ligesĂ„ oplyst som butikspersonalet, opnĂ„s konkurrencemĂŠssige fordele ved at tĂŠnke ud af boksen og overraske forbrugeren.
FÄ mere information om Retaildagen her
Det sker
Det sker
-
-
-
-
-
Prognose 2033
LÊs herNu kan du fÄ fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen
-
-