Skip to main content
Forfatter: Lasse Lyhne
Dato: 05/07/2011

Flere duftlys til folket: Hvordan brands flasher for at fange kunder

Flash-salg er en forholdsvis ny tendens i e-handel, der synes at stortrives. Kort fortalt går flash-salg ud på, at brands smider tidsbegrænsede tilbud på særlige supertilbudssider som fab.com, der eksempelvis specialiserer sig i design-produkter. Flash-fænomenet minder på mange måder om gruppe-rabatsider som Groupon, LivingSocial og Facebook Deals, sider, der også held udpræget held i sprøjten med deres koncept. Forskellen er blot, at der på flash-siderne sjældent er andre kriterier end “slå-til-nu”, for at tilbuddene træder i kraft, hvorimod konceptet på gruppe-rabatsiderne fordrer, at flere kunder benytter sig at et givent tilbud, før det reelt træder i kraft.

Flash-effekten hiver kunder i butikken
I begyndelsen så de fleste brands lyset i Flash-siderne på grund af en ganske særlig egenskab: De var en praktisk måde at afsætte restlagre på: Flash-siderne lod med andre ord brandet muge ud i overskydende produkter fra eksempelvis gamle kollektioner, hvor de himmelråbende rabatter samtidig optrådte adskilt fra brandets egne, ofte eksklusive salgskanaler. Det viste sig dog hurtigt, at adskillelsen ikke partout var at foretrække. Tværtimod ledte flash-salget mange kunder over på et brands’ egne sider, og her købte kunderne ofte flere produkter – endda til fuld pris.

Saint Parfums flash-kundefangst
Saint Parfum, der solgte sine normalt 55 dollar dyre parfumerede lys for 25 dollar på flash-salgssiden One Kings Lane, oplevede for eksempel, at brandets egen side pludselig havde 6.000 besøgende til forskel fra en normal, daglig trafik på godt 250. I løbet af de næste måneder steg også salget af varer i Saint Parfums e-butik, ligesom yderligere 20 detaillister bad om lov til at sælge brandets særlige duftlys.
Saint Parfums grundlægger, Spencer Krenke, vurderede efter brandets første flash-eventyr, at Saint Parfum nok ikke tjener meget på sine produkter ved flash-salg på grund af de massive prisnedsættelser, men til gengæld gav flashsalget pote i kraft af flere loyale langtidskunder.

Flash til folket
En flash-strategi er med andre ord en strategi, der betaler sig på lang sigt, og vender vi tilbage til fab.com, som blev lanceret i starten af juni, så er sidens erklærede hensigt ganske enkelt at udbrede godt design til en bred forbrugerskare gennem rabatter på op til 70 procent.
Alle produkter på fab.com er udvalgt af eksperter fra designindustrien, og ekspertpanelet skal netop udpege “det gode design”, som herefter sluses ud til et bredt publikum gennem priser, der passer til de flestes pengepunge, eller som fab.com selv skriver:
– ‘We empower consumers to discover design inspirations. We believe that great design should be approachable and affordable. We work with manufacturers and designers to source best-of-breed products and make them available at great value. We bring consumers and suppliers together to integrate great design into the lives of more people.’
Idéen er altså at skabe bredere appel for ellers eksklusive brands ved at lade kunderne få en billig bid af brandkagen. Konceptet er vel verdens ældste salgsstrategi, og den minder på mange måder om den, nok uakademiske, men stadig klassiske narkopusher-model: “Den første er gratis”. På flash-siderne er salgsstrategien blot: “Den første er billig”.
Flash-salg synes netop ikke reduceret til en tarvelig kliché. På ingen måde. Konceptet er tværtimod gennemtestet, god markedsføring i sin enkleste form, og det virker tilsyneladende uovertruffet, når kunderne strømmer ind for at købe noget så arbitrært som duftlys i hobetal.

Opsamler de ubevidst kvalitetsbevidste
Flash-sider synes oplagte som adgangsvej for eksklusive, måske især mindre brands, der ønsker at samle nye kunder op – og hvem gør ikke det?
Og flashsalg kan måske bogstaveligt talt mere end almindeligt godt betale sig i en tid, hvor eksklusivitet i øvrigt er en hastigt tilbagevendende tendens i kølvandet på især e-handelens nye teknologiske muligheder for blandt andet customization. Camouflerer et brand med andre ord de første stikprøver af eksklusive varer som indirekte slagtilbud på flash-sider uden for brandets egne platforme, så handler det herefter tilsyneladende blot om at vente og lade kunderne komme til bjerget, når de har fået øjnene op for ens produkt.
For hvis smagen én gang er bøjet i retning af ens produkter, ja, så virker kunderne mere villige til at betale fuld pris for de med ét uundværlige duftlys, der lige krydrer spisestuen med en knivspinds af den helt rigtige aroma. Dog virker det som en oplagt betingelse, at kunderne oplever, de får noget for pengene allerede første gang, de køber ens produkt.
Et det tilfældet, er der kun tilbage at sige tadah: Det gode design har fundet vej til flere stuegulve, lysestager, hærdede håndled, strakte halse, kvindefødder, mandesokker etc., for flash-sider kan netop flashe kvalitet for dem, der ikke helt var klar over, at de var kvalitetsbevidste. Så ikke alene finder det gode design ud til forbrugerne, det rodfæster sig også og sætter nye standarder for deres forbrug efter en devise a la: “Once you go flashy, you’re never going trashy.”

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop