-
Analyse | Forbrugeradfærd | Generation Y | Information | Konference | Markedsføring | Strategi
Forstå fremtidens forbrugere i retail – på tværs af 4 generationer
Detailhandlen befinder sig i en transformationstid præget af forbrugernes skiftende adfærd. Ny adfærd er især drevet af de unge generationer, Z og Y, men også generationerne ældre end dem, X og Baby Boomers, adopterer i høj grad adfærden. På trods af mange forskelligheder de fire generationer imellem er der også meget, der binder dem sammen.
I Retail Institute Scandinavias nye bog Refresh Retail 2.0 sætter vi fokus på fremtidens forretningsmodeller og på seks afgørende kundetyper på tværs af Generation Z, Y, X og Baby Boomers for at vinde i fremtidens retail.
Du får her et indblik i én af kundetyperne, De Informationssultne Værdijægere. Læs om de resterende fem kundetyper i bogen her.[
De Informationssultne Værdijægere
[Forbrugerne er overordnet snusfornuftige, der overvejer deres forbrug. Den gode handel er vigtig, og selvom den gode handel ikke altid er lig med den billigste vare, er forbrugerne ekstremt prisfokuserede på tværs af alle aldre. For 67 pct. af forbrugerne er billige priser vigtigt, og vigtigheden af den lave pris kan vi igen se hos danskerne på deres illoyalitet, da næsten halvdelen vil skifte deres yndlingsbrand ud med et lignende produkt til en lavere pris.[blockquote text=”67% af forbrugerne mener, billige priser er vigtigt!” show_quote_icon=”yes”][Selvom fokusset på prisen og den gode handel går på tværs af generationer, er Generation Y den mest prisbevidste generation i Danmark. Det kommer sig bl.a. til udtryk ved den store informationssøgning og brugen af showrooming og webrooming i jagten på den gode handel. Over halvdelen af Y’erne besøger en butik udelukkende for at prøve en vare for derefter at købe den på nettet (showroomer), og størstedelen webroomer ved at undersøge varen online, inden de køber den i den fysiske butik. Og i den fysiske butik tjekker Generation Y op på, om de nu får varen til den bedste pris ved hjælp af deres smartphone.[Billedet er lidt anderledes, når vi vender blikket mod Generations X. X’erne er grundet deres opvækst pragmatisk anlagte, og derfor er de tilbøjelige til at være forsigtige med deres forbrug og har tendens til at købe ting, der tilfører dem værdi over længere tid. De er altså pragmatiske omkring deres køb og søger de produkter, hvor de får mest værdi for pengene – kort sagt ikke blot den gode handel, men den bedste handel. 65 pct. af X’erne angiver da også, at det er vigtigt for dem at gøre en god handel. Det er her vigtigt at pointere, at den gode handel ikke udelukkende betyder den laveste pris. Selvom prisen er et vigtigt parameter, vurderer X’erne i høj grad også værdien af et produkt ud fra kvalitet, og det er altså den samlede vurdering, der her tæller for X’erne.
X’ernes jagt på den bedste handel gør, at de er ekstremt informationssøgende. For 75 pct. af X’erne er viden omkring produktet vigtigt, når de shopper, og her følger de andre generationer lige efter. Det er altså altafgørende, at de videbegærlige forbrugere har adgang til al den information, de måtte søge, hvilket kræver, at retailere og brands er 100 pct. transparente – både online og i butikken.
For retailere og brands betyder X’ernes værdiorientering, at netop den samlede værdi af et produkt eller service skal fremhæves i markedsføringen.
Få flere trends, indsigter og læs om kundetyperne i Refresh Retail 2.0
[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere om bogen her” link=”https://retailinstitute.dk/praesentation/refresh-retail-2-0/”][