Forstå generationerne: Baby Boomerne – klimabevidste og krævende
De har måttet høre meget Baby Boomere, der blev født i perioden 1952 til 1965. De hånes for deres manglende tech-færdigheder (især på sociale medier), og de hænges ud som forkælede, hykleriske og overforbrugende klimasyndere. Men Baby Boomerne står også bag velfærdsstaten, opgøret med gamle autoriteter og etableringen af de første klimabevægelser.
De første klimabevidste forbrugere
Baby Boomerne blev født under det store demografiske opsving i efterkrigstiden, og navnet kommer af, at de repræsenterer nogle meget store årgange. De kaldes også for ”Blomsterbørn” og sættes i forbindelse med ”68-generationen”, som gjorde oprør mod autoriteter herunder deres egne forældre. De tog afstand til krig og materialisme og startede hippiebevægelsen i en tid, hvor Danmark befandt sig i et økonomisk opsving. Boomerne har i kraft af deres store indflydelse på samfundet indført flere samfundsstrukturelle ændringer. Deres opvækst var stærkt præget af økonomisk optimisme og velstand, og derfor havde Boomerne også både frihed og overskud til at gøre op med normer, samfundsstrukturer, familiemønstre og politiske retninger i deres ungdom. De er idealister, og deres generation var den første til at sætte klimaet på den politiske dagsorden, hvilket gør at de – trods de højtråbende unge – stadig hører til blandt de mest klimabevidste forbrugere.
85 pct. mener, at man kan gøre en forskel gennem sine produktvalg og indkøb
86 pct. mener, at det er vigtigt, at produkter og butikker har en bæredygtig profil
70 pct. af Baby Boomerne mener, at klimaudfordringerne er vores største problem. Det samme gælder for kun 60 pct. af Generation Z.
62 pct. mener, at det er vigtigt, at brands tager aktivt stilling til samfundsproblematikker og blander sig i debatten
Krævende forbrugere, der sætter pris på god service
Baby Boomerne søger både kvalitet i de produkter, de køber men også i oplevelser, hvorfor de gode gamle servicedyder især er vigtige for dem. I løbet af det seneste årti har innovation og udvikling af teknologi i detailhandlen været koncentreret omkring at fremskynde købsprocessen og hjælpe kunderne hurtigt ud af butikken igen, men parallelt med dette, ser vi også en bevægelse, hvor fokus er på fordybelse og gode oplevelser. Det er noget, der tiltaler Baby Boomerne. De har ikke travlt med at komme ud af butikken, og de vil gerne have en grundig rådgivning, et højt serviceniveau og en god oplevelse, når de shopper. Det behøver ikke at gå stærkt for Boomerne, og det bunder måske i, at kun 18 pct. af dem mener, at deres liv er travlere end nogensinde før, hvilket er den klart laveste procentdel blandt de fire generationer.
Boomerne er dog også den af generationerne, som er mest kontante og nådesløse. Hele 84 pct. vil boykotte en butik, hvis de har haft en negativ oplevelse med den. Dette gælder for kun for 47 pct. af den mere tilgivende Generation Z. 61 pct. af Boomerne vil ligeledes boykotte en virksomhed, der handler uetisk. De er således den mest utilgivende generation, og de stiller store krav til virksomhederne. Man kommer altså langt med et hjælpsomt personale, god rådgivning og personlig service.
66 pct. af Boomere mener, at personlig service er vigtigt for shoppingoplevelsen
76 pct. af Boomerne vil have god rådgivning, når de shopper
85 pct. af Boomerne sætter pris på et venligt og hjælpsomt personale
95 pct. går op i, at butikken er pæn og ren
Du kan læse meget mere om Baby Boomerne, og hvordan du indfanger og fastholder denne lidt glemte, men meget vigtige forbrugergruppe i den seneste udgave af vores medlemsmagasin, Retail+, som du finder i vores medlemsområde. I tidligere udgaver af magasinet kan du også læse om genereationerne X og Y.