Grønne luksusbusser lokker flere til offentlig transport
Flere og flere byer markedsfører sig på grønne tiltag, og et af de områder, hvor der er grønne fordele at hente, er den offentlige transport.
I San Francisco forsøger Bauer’s Worldwide Transportation gennem initiativet Wi-Drive, at lokke ansatte i virksomheder med mere end 20 ansatte til at tage bussen på arbejde. Filosofien er, at skal man få flere til at tage bussen på arbejde, skal man gøre det mere attraktivt at tage bussen. Attraktivt betyder færre stops, mere komfort, og mindre fyldte busser.
Det er præcis de kvaliteter Wi-Drive har. Wi-Drive tilbyder high-end offentlig transport, og dermed de rækker hånden ud efter et segment, der normalt ikke tager offentlig transport på arbejde. For at gøre det attraktivt for dem at tage bussen, har Wi-Drives busser fået en ordentlig ansigtsløftning.
Der er installeret brede og komfortable lædersæder i bussen, der er LCD-skærme ved hvert sæde, på hver plads er der en oplader til iPods, og ved hver plads er der et stort bord, så man kan stille sin computer frem og have plads til arbejdspapirer samtidig. Og så er der selvfølgelig wifi i bussen.
Når man vil fremme den offentligge transport for miljøets skyld, er det selvfølgelig nødvendigt, at man selv sætter et godt eksempel. Derfor kører Wi-Drive på biobrændstof, og ruten er tilrettelagt, så man samler folk op tæt ved trafikale knudepunkter, det er let at komme til med anden offentlig transport.
Wi-Drive har ikke kørt på vejene længe, så man har endnu ikke sat busser ind, der er forbeholdt enkelte virksomheder. Busserne er offentlige, og det koster 8,20 dollar for en envejsbillet. Inden længe kan man købe månedskort til busserne, og de første store arbejdspladser er ved at forhandle aftaler på plads, om Wi-Drives forbeholdt ansatte i specifikke de virksomheder.
Wi-Drive giver rabatter til folk, der kører i bussen ofte, og opfordrer samtidig virksomhederne til at udvikle deres egne incitamenter til, at de ansatte skal tage bussen på arbejde.
Nu er det bare at vente på, at initiativer a la Wi-Drive når Danmark. Wi-Drive har flere fordele. Det er god branding for byer, der søsætter lignende initiativer, det er god imagepleje for virksomheder at gå ind i et sådant initiativ, virksomhederne sender et stærkt værdipræget signal til sine ansatte, og så kan de ansatte bruge transporttiden frem og tilbage til arbejde på at arbejde, og dermed forøges deres effektivitet.