-
Butikker | E-handel | Hjemmeelektronik | Markedsføring
Gruppegavekort hos Best Buy
De fleste e-handelssider giver brugerne mulighed for at lave en ønskeliste med varer, vedkommende sukker efter på websitet og i kædens fysiske butikker. Disse lister lægger imidlertid oftest op til, at gavegiveren individuelt køber en af tingene, og hvis der står fladskærmsfjernsyn og spejlreflekskamera øverst på ønskelisten, kan gavmildheden ende med at blive en større udskrivning for den glade giver.
Den amerikanske elektronikkæde Best Buy forsøger nu at gøre livet lettere for gavegiverne. Det nye koncept Pitch In Card gør gavegivningen mere fleksibel – og til et fælles projekt, fordi vennerne hermed får mulighed for at splejse om gaven.
Venner og familie kan bidrage med ethvert beløb mellem fem og 9.999,99 dollar til den heldiges konto, der er gratis at oprette. Kontoen har ingen udløbsdato, og pengene kan bruges i flere etaper. Donationerne foregår via bestbuy.com eller i en in-store-kiosk i Best Buys butikker. Hver gang der kommer en donation, modtager konto-indehaveren en email om det.
Ideen er oplagt i en tid, hvor det at spare op til ting, man ønsker sig, er in, og hvor impulsiv powershopping er yt. Mange har nedjusteret deres gavebudgetter og håndhævet ideen om, at det er tanken, der tæller.
Konceptet fungerer samtidig som en form for virus-markedsføring, idet kontoindehaveren automatisk gør sine venner og familie opmærksom på varer hos kæden, han godt kan lide og dermed blåstempler som gode køb. Kommunikation mellem to mennesker, der kender hinanden godt, er et af de mest effektive greb inden for markedsføring.
Man kunne med fordel kombinere konceptet med en form for loyalitetsrabatter – både til giveren og modtageren – og dermed samtidig love value-for-money. Det ville være en oplagt vej til at overvinde nogle af de barrierer, forbrugerne vil have over for et sådant tiltag. Udgangspunktet bør være, at det skal være mere fordelagtigt at ønske sig gaver via Best Buy end blot at bede om at få pengene udleveret i en kuvert.