-
Convenience | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Konference | Trend
Hvad driver forudsætningerne for quick commerce i Danmark?
Forbrugerne tilvælger i højere og højere grad convenience-løsninger for at frigøre deres kostbare tid til ting, der bringer dem mere værdi i hverdagen end fx dagligvareindkøb. Derfor kaster mange aktører sig ind i kampen om forbrugernes gunst indenfor netop convenience, og en af dem er Wolt, der bl.a. er ved at etablere et netværk af såkaldte dark stores (lagerbutikker) på tværs af landet.[blockquote text=”Vi oplever en større og større efterspørgsel blandt forbrugerne generelt på at få muligheden for at være mere spontane. Det vil vi imødekomme ved at gøre indkøb nemmere og hurtigere, så behovet for convenience bliver mødt.” show_quote_icon=”yes” width=”100″ background_color=”#ffffff” quote_icon_color=”#43d7af”]
Mikkel Freiesleben
General Manager
Wolt Market
[Mere spontanitet og flere oplevelserDanskerne prioriterer deres tid nøje. Oplevelser og socialt samvær er i høj kurs, og derfor må kedelige, huslige pligter såsom indkøb og den evige diskussion og planlægning af aftensmaden gerne fylde (væsentligt) mindre. Netop det ønsker Wolt at være med til at understøtte, hvorfor de nu har gjort deres indtog på det danske dagligvaremarked.
– Vi oplever en større og større efterspørgsel blandt forbrugerne generelt på at få muligheden for at være mere spontane. Det vil vi imødekomme ved at gøre indkøb nemmere og hurtigere, så behovet for convenience bliver mødt. Vi har valgt lagerbutiks-modellen, fordi det giver os mulighed for at optimere flowet i lagerbutikken og dermed eksekvere hurtigt og samtidig reducere den tid varen er undervejs, siger Mikkel Freiesleben.Og hvad er det så egentlig for et produkt Wolt nu leverer, som adskiller dem i det hurtigt voksende hav af mad- og dagligvareleverandører i Danmark? Ifølge Mikkel, gør Wolt Market det muligt at levere på nogle helt unikke parametre netop pga. lagerbutiks-formatet:[– Modsat nogle af de mest etablerede dagligvarevirksomheder, er vores model skræddersyet til at imødekomme de kunderne, der ikke har et behov for personligt at vælge deres dagligvarer eller at investere tid i denne proces, har. Jeg tror derfor på, at vi kan servicere dem med et mere reduceret udvalg af produkter samtidig med, at vi med lokale placeringer kan være mere tilpasset ift. den lokale efterspørgsel og nicheprodukter.[Han understreger, at en by som fx København byder på mange forskellige kundeprofiler ift., hvilket bro-kvarter du befinder dig i. Det kan man i højere grad skræddersy sit sortiment til med små lokaltilpassede lagerbutikker, end med et stort varehus, der typisk skal ramme et meget bredere udsnit af befolkningen.Learning by doingSelvom missionen er at adskille sig fra de store dagligvareaktørers brede sortiment lige nu, vil Mikkel Freiesleben ikke udelukke muligheden for en udvikling i en anden retning på sigt. Det er nemlig lige nu learning by doing, og for ham handler det især om at være fleksibel og omstillingsparat, så virksomheden hele tiden kan efterleve forbrugernes behov og de trends og tendenser, der udformer sig på markedet i Danmark og Europa.[– Vi vil ikke afskære os fra muligheden for at rumme det samme brede udvalg og sortiment, som de store dagligvarekæder. Vi vil gerne servicere nye trends og efterspurgte produkter, så vi vil ikke lægge os fast på en endegyldig strategi. Vi vil gerne hurtigt kunne reagere og omstille os til de behov forbrugerne har, efterhånden som de opstår, siger han.[Er du nysgerrig på Wolt Market Danmarks indtog på dagligvaremarkedet, så skal du med til Refresh Retail-konferencen d. 30. marts 2022, hvor Mikkel Freiesleben indtager scenen og går i dybden med både quick commerce og arbejdet med at etablere lagerbutikker i Danmark.[button target=”_self” hover_type=”default” text=”Læs mere og se hele programmet her!” link=”https://retailinstitute.dk/refresh-retail-2022/”][