Hvordan iPads kan fremme retail
IPad2 er nu kommet pĂ„ markedet, og den har fĂ„et stor opmĂŠrksomhed. Vi ser her pĂ„ nogle af de bedste eksempler pĂ„, hvordan iPadâen bliver brugt i detailhandlen.
IPadâen har ikke kun ĂŠndret landskabet for publikationer, reklame og multimedier, men ogsĂ„ revolutioneret den mĂ„de, retailere engagerer deres kunder pĂ„, den mĂ„de de yder kundeservice pĂ„, og den mĂ„de hvorpĂ„ man kan styrke brandoplevelsen. Blot elleve mĂ„neder efter Apple udgav den fĂžrste iPad, der solgte tre millioner eksemplarer i de fĂžrste 80 dage, er den anden generation af tablet-pcâer ved at blive lanceret med et vĂŠld af nye features.
Apple fortĂŠller, at iPad2 er 33 procent tyndere og op til 15 procent lettere end originalen. Den har hurtigere grafik og forarbejdning, men med samme batterilevetid. Apple forventer, at den mindre, smartere og mere kraftfulde iPad kommer til at sĂŠlge 43,6 millioner enheder i Ă„r.
MĂ„ske er det mest interessante for detailhandlen, at Apple har udstyret iPad2 med kamera fortil og bagtil og lavet en funktion af FaceTime-teknologien, som blev lanceret i iPhone 4. Det giver nemlig mulighed for at indarbejde augmented reality i iPadâen, ligesom fx luksussmykkebrandet FabergĂ© har lanceret i sin iPhone-applikation. Men det giver ogsĂ„ detailhandlende mulighed for at kommunikere ansigt til ansigt med deres kunder over Ipadâen.
IPads og mode: interaktivitet og nye oplevelser
Oprindeligt var iPadâen et vĂ„ben for et modemagasin som Vogue og for luksusonlineretailere som Net-a-Porter, da den fint oversĂŠtter papirmagasiner til den digitale virkelighed. Vogue tog sine lĂŠsere med bag om kulisserne, de havde eksklusive historier med modeller, designere og kendisser â og de havde endda links fra historierne til websider, hvor man kunne kĂžbe tĂžjet, og smeltede derved indhold sammen med shopping.
Modebrands fulgte hurtigt efter med deres egne iPad-applikationer. PĂ„ Louis Vuittons applikation kan man finde byguides, pĂ„ Guccis musik, og pĂ„ Ralp Lauren Polo kan man designe sin egen Polo T-shirt. Burberry gik et skridt videre og brugte iPads under deres modeshow for forĂ„r/sommer 2011. Brandet havde inviteret VIPâs til sine 25 flagskibsbutikker verden over, hvor de indbudte kunne se en livestreaming af catwalken i London og bagefter kĂžbe tĂžjet pĂ„ en iPad-applikation udviklet til netop det formĂ„l. Normalt skal man vente seks mĂ„neder pĂ„, at tĂžjet fra catwalken kommer i butikkerne, men Burberrys CEO, Angela Ahrendts, kaldte det nye initiativ fremtidens âretail theatreâ og understregede, at lige prĂŠcis det er hjertet i Burberrys vĂŠkststrategi for detailhandel.
Individuel hudanalyse med iPadâen giver salgsstigning pĂ„ 30 procent
Cliniques kunder kan nu vĂŠlge, om de vil tale med salgsassistenter, eller om de selv vil finde den bedste creme til deres hud ved hjĂŠlp af en iPad-applikation. Clinique har nemlig fundet ud af, at mange af deres kunder foretrĂŠkker at betjene sig selv, og derfor forsĂžger brandet at engagere kunderne ved, at de selv skal taste deres informationer, behov og prĂŠferencer ind pĂ„ en iPad, hvor Cliniques âSkin Diagnostic Toolâ giver kunderne omfattende rĂ„dgivning og information om Clinique-produkterne.
Efter at kunden har besvaret spÞrgsmÄl, der leder frem til den individuelle hudtype, er iPad-vÊrktÞjet designet til at producere en personlig analyse af forbrugeren, hvilket giver 180.000 mulige produktanbefalinger. Clinique har planer om at udrulle iPads til 1.300 detailhandelssalgssteder globalt inden udgangen af 2011, med opstart i USA. Pilottest viser allerede, at kunderne tager rigtig godt imod iPad-teknologien og ideen om service pÄ selvbetjeningsvis, for Clinique har pÄ teststederne oplevet imponerende salgsstigninger pÄ op til 30 procent.
IPadâen som den nye hotelbutler
I hotelverdenen kan applikationer forvandle iPad’en til en multimedieguide, der digitalt viser gĂŠsterne vej pĂ„ rejsedestinationen, byder pĂ„ underholdning og Ăžger servicegraden â ja ligefrem fungere som en personlig butler.
Hotellet The Berkley i London var et af de fÞrste hoteller, der tilbÞd sine gÊster iPads pÄ alle vÊrelserne, men hotellerne St. Regis og InterContinental i New York har udnyttet teknologien endnu mere ambitiÞst ved at integrere iPads med deres butlerservice, samtidig med at de tilbyder cityguides og stiltips til deres gÊster via iPads.
St. Regis E-Butler-program giver gĂŠsterne adgang til hotellets butlere og concierger, sĂ„ gĂŠsten kan “chatte” direkte med butlerne i realtid. Hotellet har ogsĂ„ samarbejdet med nogle af New Yorks stĂžrste personligheder, som fortĂŠller om deres favoritbutikker, restauranter og smukke steder i byen og pĂ„ den mĂ„de giver insiderguides til New York sammen med en kalender over begivenhederne. Applikationen gĂžr det ogsĂ„ muligt for brugerne at bestille restaurantbesĂžg, koncerter og begivenheder direkte fra iPadâen. Nemt, tidsbesparende og meget mere overskueligt end at skulle konsultere guidebĂžgerne, opsĂžge hotelinformationen og ringe rundt.
Det er dog New Yorks berĂžmte hotel The Plaza, der bruger iPad-teknologien mest integreret. Der er en iPad i alle vĂŠrelser med en skrĂŠddersyet concierge-applikation og muligheden for at kontrollere alle aspekter af vĂŠrelset gennem iPadâen. GĂŠsterne kan bestille roomservice, morgenvĂŠkning, justere lys og temperatur, samt sĂžge i New Yorks cityguides â og selvfĂžlgelig se alle nĂždvendige oplysninger om hotellet sammen med en personlig velkomstvideo.
Det sker
Det sker
-
-
-
-
-
Prognose 2033
LÊs herNu kan du fÄ fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen
-
-