-
Innovation | Luksus | Mærkevareproducenter | Oplevelser
Johan Bülow og Nespresso – det bedste, der er sket siden rugbrød i skiver?
Supermarkederne lokker med gode tilbud for at vinde kampen om indkøbskurven. Til trods for at forbrugerne er dovne og i langt de fleste tilfælde vælger at købe ind tæt på hjemmet eller arbejdet, så orienterer de sig i tilbudsaviserne, som stadig kan tiltrække de snusfornuftige forbrugere med et godt tilbud.
Kaffekategorien har historisk set været et af yndlings-’ofrene’, når der skulle findes forsidebaskere og har dermed en kedelig rekord for kategorien med højest kampagnesalg. Resultatet var en forbrugeradfærd, der var drevet af indkøb til lager og flytning af markedsandele på den korte bane samt lav indtjening for producenterne. Kort sagt: En ond spiral, hvis man var kaffeleverandør. Samme skæbne har andre kategorier lidt, og er man først havnet i den kategori, er det svært at slippe fri af rollen som ’trafikskaber’.
I konfekturekategorien var prispunkter meget fastlåste i forbrugernes perception, og derved var det svært at komme i gennem med en åbenlys prisstigning. Resultatet blev ofte en skjult prisstigning ved at fjerne vægt fra produkterne, men beholde samme prispunkt.
De sidste 5 år er fokusset på private labels vokset, og det har udfordret indtjeningen og innovationsgraden i dagligvarehandlen generelt. De unge vælger klart til og fra og er oplyste omkring, hvornår mærkevaren er et godt køb, og hvornår den oplevede værdi ikke er stor nok til at betale de godt 20 pct., som de mener, mærkevaren koster mere på tværs af kategorier. Der sker i øjeblikket et klart udskilningsforløb, når man ser på kategorierne, og nogle i kategorier vil mærkevaren vinde forbrugernes gunst, mens den på sigt vil få svært ved at bevare pladsen på hylden i andre.Vil du have indsigt i dagligvarehandlen og dennes udvikling, så køb bogen ’Fremtidens Forbrugere i Dagligvarehandlen – Generation Y: Forstå dem Fang dem’