Skip to main content
  • Analyse | Dagligvarer | Forbrugeradfærd | Strategi

Forfatter: Dorte Wimmer
Dato: 21/09/2023

Kommentar : Fremtidens livsstil skaber nye muligheder for detailhandlen

Dorte Wimmer portræt

I en verden, der konstant accelererer, er det afgørende for detailhandlen at forstå og imødekomme de skiftende forbrugertrends. Det er centralt at tage pulsen på de seneste trends, for at få succes på det konstant skiftende marked. Tiden er kommet til at tænke ud af boksen og tilpasse sig en hurtigt skiftende virkelighed.

Nedenfor et par eksempler på de fremtidige tendenser, der revolutionerer detaillandskabet, omformer kundeoplevelser og omdefinerer den måde, detailhandlere opererer på. Trendsene rummer alle masser af nye spændende muligheder, og den, der formår at navigere med succes gennem dem, vil ikke blot overleve, men trives i den nye detailhandelsæra.

 

1.Tid – en værdifuld, men knap ressource

I en travl hverdag, hvor tid synes at være en konstant knap ressource, påvirker denne trend i høj grad, hvordan vi handler. Danskerne jonglerer med arbejde, familieforpligtelser og personlige interesser, hvilket fører til en stigende efterspørgsel efter bekvemmelighed og effektivitet i indkøbsoplevelsen. Detailhandlere står over for udfordringen med at tilbyde løsninger, der sparer kundernes tid. Butikker, der kan tilpasse sig denne travle livsstil, vil være i stand til at fastholde loyalitet fra deres kunder.

 

2. Det digitale livs fremmarch

Digitaliseringens indflydelse er uomgængelig, og det danske samfund har ikke undgået denne udvikling. Stigende digital tilstedeværelse påvirker, hvordan forbrugere undersøger, beslutter og handler. Detailhandlen skal være tilgængelig på sociale medier for at nå frem til den moderne forbruger. Samtidig kan fysiske butikker drage fordel af teknologi til at skabe en mere interaktiv og engagerende indkøbsoplevelse, der kombinerer det bedste fra begge verdener.

 

3. Oplevelser over materielle ejendele

I en verden, der synes at være konstant forbundet, værdsætter danskerne oplevelser mere end nogensinde. Denne trend er drevet af ønsket om meningsfulde øjeblikke og minder. Det gælder om at skabe ikke kun unikke indkøbsoplevelser, men også en dybere forbindelse til mærket.

 

4. Bæredygtighed som drivkraft

Bæredygtighed har længe været på radaren, men dens indflydelse på forbrugsmønstre vil kun vokse i fremtiden. Forbrugere søger aktivt efter produkter, der er fremstillet med hensyn til miljøet og sociale værdier. Detailhandlere skal tilpasse sig ved at tilbyde mere miljøvenlige produkter, reducere emballageaffald og integrere ansvarlige praksisser i deres forsyningskæde. Virksomheder, der formår at indarbejde bæredygtighed, vil tiltrække en stadig større del af markedet.

 

5.Lokalt fokus og samfundsengagement

Globaliseringen har åbnet døre for en bred vifte af produkter, men der er en stigende tendens til at støtte lokale virksomheder og produkter. Forbrugere ønsker at føle en forbindelse til deres lokale samfund og støtte dets vækst. Detailhandlere kan drage fordel af dette ved at fremhæve deres lokale rødder og deltage aktivt i samfundsinitiativer.

Vil du vide mere om disse toneangivende trends og have helt konkrete tips til hvordan du arbejder med dette i din virksomhed, så book Direktør i Retail Institute Scandinavia Dorte Wimmer til et foredrag i din virksomhed. Kontakt Dorte Wimmer på dw@retailinstitute.dk

Det sker

Det sker

  • Medlemsmøde

    6.dec 2023

    Vores næste Retail Connect medlemsmøde er den 6. dec.

  • Konference

    14.mar 2024

    Tilmeld dig årets store Refresh Retail konferencen 2024

  • NYC tur

    13-16.jan 2024
    Kom med til NYC og NRF d. 13-16 januar 2024
  • AI Foredrag

    Book her

    Temaet handler om AI og dens udvikling i central europa

  • Prognose 2033

    Læs her

    Nu kan du få fingrene i den seneste prognose for dagligvarehandlen

  • Foredrag

    Book her

    Vil du vide hvordan du vinder fremtidens kunde?

  • Bøger

    Bestil her

    Med viden og overblik står du stærkere

0
    0
    Se kurv
    Din kurv tomRetur til shop