Kommentar: Ny coopkæde har potentiale, men alt skal lykkes
Vi har sikkert alle sammen hørt udtrykket: ”vi venter på Godot”, der jo stammer fra skuespillet, der havde premiere i 1953.
To vagabonder står på et bart og øde sted og venter, og det bliver de ved med gennem hele Samuel Becketts skuespil ”En attendant Godot”.
Hvem denne Godot er, finder vi imidlertid aldrig ud af, for han dukker ikke op som lovet.
Her 70 år efter skuespillets premiere står vi så alle og venter igen – denne gang ikke på Godot, men derimod på at Coops nye supermarkedskæde som lovet dukker op.
Og i modsætning til Godot, så kommer den snart, i første omgang ved at Coop tester det nye koncept af i nogle udvalgte supermarkeder.
Det bliver utroligt spændende og afgørende for Coop koncernen, at man virkelig kan tilbyde danske forbrugere det allerbedste fra Kvickly, SuperBrugsen og Irma, så man får etableret en ”befærdet højkvalitets motorvej” med potentielt lige så meget trafik, som der i dag er på den overfyldte ”lavpris motorvej”, hvor man knap nok overholder fartgrænserne og overhaler både udenom og indenom.
Med potentielt 250-300 supermarkeder, der kan indgå i en ny Coop kæde, kan kæden sætte en ny dagsorden, men det bliver en krævende innovation, hvor alt skal lykkes, hvis udviklingen skal vendes, så flere danskere vælger et højprofilsupermarked som hovedindkøbssted.
Måske kan man med fordel se på, hvad Meny lykkes med her i ”ventetiden”, hvor Meny tilsyneladende forstår at udnytte ”hullet” efter Irmas igangværende nedlukning.
Ud over selve konceptstyrken for den nye Coop kæde bliver det uden tvivl helt afgørende at bringe medarbejderne i spil på en ny og spændende måde.
Det gjorde Meny også meget ud af ved lanceringen af kæden, baseret på de gode erfaringer fra Norge, hvor medarbejderne hedder madarbejdere.
Nu skal den nye Coop kæde jo ikke udvikles ved kun at gå i Menys fodspor for så kommer den jo ikke foran og først i mål, så jeg glæder mig til at se de første testbutikker og høre mere om Coops konkrete planer for, hvordan man vil skabe landets længste og største supermarkedskæde og få etableret en ”befærdet højkvalitets-motorvej”.
Det kan I høre meget mere om på vores FMCG fast forward konference 2. november, hvor Allen Kristoffersen, Koncerndirektør, Coop Kæden og Brugsen, præsenterer tanker og planer for kæden.
Og hvor vi præsenterer den nye Prognose 2033, Kampen om kurven i dagligvarehandlen.